– Vi ser stora ökningar och stora kostnader inom det här. Dels är det vägglöss, men även antalet råttor ökar mycket, säger Linda Thorsson, informationschef på bostadsbolaget Poseidon.
De utförde 446 saneringar av vägglöss under 2015 och kring 2 000 saneringar totalt gällande allt från silverfiskar till råttor. Samma trend märks tydligt hos alla de stora bostadsbolagen.
Försöker arbeta förebyggande
– Vi jobbar mycket med att försöka arbeta förebyggande och hindra spridningsrisken. Bland annat har vi hundsök i områden där någon har anmält vägglöss och avtal med företaget Nomor som vi uppmanar våra hyresgäster att kontakta direkt om de misstänker något, säger Eva Jonasson, kommunikationsansvarig på Bostadsbolaget.
De har haft den största ökningen av de allmännyttiga bolagen med så mycket som en tolvdubbling av kostnaderna på fem år.
– Tyvärr så finns det inga toppmetoder för sanering i dag. Så en del av de där fallen är kostsamma ärenden där vi har fått göra om saneringen flera gånger, fortsätter Eva.
Hon tror att anledningarna till att ohyran ökar är flera.
– Det handlar om att vi reser mycket och får med oss vägglöss hem från hotell. Men även att vi handlar mycket second hand som gör att vägglössen flyttar runt, säger hon.
Vägglusen var länge så gott som utrotad i Göteborg, men då använde man också andra metoder.
– Man använde bekämpningsmedel som inte är tillåtna längre för att de är skadliga även för människor. Men vägglössen har även blivit allt mer resistenta för olika medel som har använts, säger Linda Thorsson.
Inte en fråga om hygien
ETC Göteborg har talat med Poseidon, Bostadsbolaget och Familjebostäder, som samtliga ser de här problemen och arbetar på liknande sätt för att bli av med dem.
– En stor del är att få ut information. Hur man ska göra om man drabbas och hur viktigt det är att man anmäler. En del tror att det handlar om hygien, men så är det inte. Vem som helst kan drabbas, säger Robert Jademyr, säkerhetsansvarig på Familjebostäder.
Han får medhåll av Linda Thorsson som säger ungefär samma sak.
– Det måste avdramatiseras. Det är inte ”smutsigt” på något sätt utan tyvärr väldigt vanligt.
Att det kan kännas skamligt ändå kan Fredrik vittna om. Han drabbades av vägglöss för tre år sedan och vill inte gå ut med sitt efternamn då det i hans fall handlar om en bostadsrätt som är till försäljning.
– Det var tre år sedan det hände och de är helt borta. Men samtidigt så vågar jag inte chansa då jag kan förstå om någon skulle bli nojig, förklarar han.
I Fredriks fall började det med små, små blodstänk på lakanet.
– Jag kände inte av några bett och fick inga utslag. Men sedan lånade min syster lägenheten och hon fick hur många bett som helst. Då började jag fatta vad jag hade råkat ut för.
”Du är lockbetet”
Det blev många vändor med Anticimex och mycket vånda.
– Det värsta var nog att medan de sprejar så måste man bo där. Det är du som är lockbetet som gör att de kommer fram. Det var jäkligt tufft att försöka gå och lägga sig, och jag har läst om andra som har fått psykiska besvär av det, säger Fredrik.
Efter tre vändors sanering så var vägglössen borta. Men det kostade Fredrik en säng, en soffa och samtliga sängkläder som han fick slänga. Dessutom bär han det fortfarande med sig.
– Jag nojar fortfarande över att det ska finnas någon kvar. När jag gick hem till någon annan så fick jag verkligen vända ut och in på varenda ficka för att inte råka föra det vidare. Och det kändes jäkligt skamligt att ringa upp alla som hade varit hemma och hälsat på och be dem att kolla så de inte fått med sig någon. Det var ju vänner som var förstående, men ändå.
Händelsen har fört med sig att Fredrik aktar sig noga nu för tiden.
– Kommer jag till ett hotell så kollar jag alltid under sängen och ställer väskan i badrummet, för dit går de inte.