Renata Santos jobbar på en restaurang i centrala Göteborg, är 26 år och bland de äldsta på sin arbetsplats. I kampanjmaterialet står det till exempel att ”När det blir dyrare att anställa ungdomar får färre ungdomar anställning. Det är den enkla sanningen”.
– Vi är inte ansvariga för hur det går med företagets ekonomi, den här frågan kan de ta högre upp i företaget, inte med oss som arbetar på golvet. De hade kunnat visa på vad som är bra och dåligt med restaurangmomsen, men Visita ger oss bara ett val och det är att inte låta oppositionen vinna. Hela grejen känns som ett hot, säger Renata Santos.
”Dubbelstöten”
Kampanjen kallas Dubbelstöten, och med detta menas höjd restaurangmoms och höjd arbetsgivaravgift för unga. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita har lagt 7,5 miljoner kronor på kampanjen som också syns i kollektivtrafiken. Med 6 500 verksamheter kopplade till sig nås en väldigt stor grupp anställda.
– Många förtroendevalda är irriterade på kampanjen och den finns till exempel som flyers på hotellrum där våra medlemmar går och städar. De tycker att det är en massa smörja givetvis och blir förbannade. De känner det som ett hot, att om man inte röstar rätt här så riskerar man att bli av med jobben, det är så de har lagt upp det, säger Mikael Berge som är ombudsman på hotell- och restaurangfacket.
”Vi måste informera”
Visitas vd menar att kampanjen inte alls riktas till anställda utan att det står deras medlemmar fritt att sätta upp materialet där allmänheten kan se det.
När hamburgerkedjan Max hade ett liknande budskap till sina anställda så blev det ganska mycket rabalder.
Tycker ni att detta är bra PR?
– Vi måste! Vi måste informera våra anställda att om det här skulle inträffa så har vi inte samma marginal som vi har nu. För 10 till 15 procents ökade kostnader gör att du får ett mindre utrymme, speciellt om du har två procent i marginal. Det brukar vara en ganska vanlig förutsättning att man informerar sina medarbetare om hot och risker framöver i verksamheten, säger Visitas vd Eva Östling.
Arbetare upplever er kampanj som ett hot.
– Ja man ska känna sig oerhört hotad av dubbelstöten som vi har valt att kalla den för, säger hon.
Visita pekar på siffror från SCB, Skatteverket och Konjunkturinstitutet och menar att det sedan momssänkningen infördes har skapats 10 000 nya arbetstillfällen. Detta har de kommit fram till genom att dela inrapporterad lönestatistik på snittlönekostnaden vid avtalsförhandlingar.
Men enligt facket har det inte blivit fler fasta jobb för ungdomar.
– Det har de inga belägg för, vi säger att det har skapat de här nya arbetstillfällena och det är ju heltidsarbeten. Låt säga att om det är fler deltidsarbeten så är det ju ännu flera unga som fått sysselsättning! säger Eva Östling.
Inte fler fasta jobb för unga
Mikael Berge håller inte med alls. Han menar att fler har otrygga deltidsanställningar och att fast personal ersatts med subventionerad personal från arbetsförmedlingen med en form av lönedumpning som följd.
– Problemet är väl att de hotar med att säga upp jobb som inte finns, eller som inte är tillsatta i dag. Pratar man med våra förtroendevalda så har ingen fått varken tryggare och fastare tjänster, eller heltidsjobb eller sett några nya arbetskamrater heller för den delen. , säger Mikel Berge.
Han tycker att branschen är översubventionerad.
– Reformen har snarare bara ökat vinsterna för arbetsgivaren. Det har inte sänkt priserna något avsevärt för oss som konsumenter och det har inte gett mina medlemmar fler arbetstillfällen. Arbetsgivaren skulle aldrig anställa mer än man behöver oavsett vad arbetskraften kostar, säger Mikael Berge.