Det här är näringslivets hemliga kampanj – hetsar mot MP och regeringen
Bild: Sofia Ekström/SvD/TT, press/tt Claudio Bresciani/tt, skärmdumpar energiupproret
Dagens ETC
För tre år sedan kunde Dagens ETC avslöja hur Svenskt Näringsliv använde sig av Facebooksidor med dold avsändare för att sprida nedsättande budskap om menings-motståndare. Sidor som Skattefakta, Jobbfakta och Välfärdsfakta – alla administrerade av Näringslivets Mediaservice – togs bort efter avslöjandet. Men nu kan anställda kopplas till nya sidor och konton i sociala medier. Och dessa utgör bara en liten del av den hemlighetsfulla enhetens påverkansarbete.
Energiupproret är en namninsamling och plattform skapad av den borgerliga opinionsbildaren Henrik Jönsson för att diskutera frågor som rör el- och energipolitik. Facebookgruppen har över 30 000 medlemmar medan Facebooksidan med samma namn har runt 250 gillamarkeringar.
När gruppen startas den nionde november 2021 har man två administratörer, Henrik Jönsson och Philip Syrén från Näringslivets Mediaservice. Fem dagar senare ansluter fler administratörer inklusive en till anställd från Näringslivets Mediaservice. De två är särskilt aktiva i gruppen och delar flera inlägg varje dag under dagtid med länkar som bland annat går till Svenskt Näringslivs nättidning. Inläggen tar flera gånger tydlig ställning för högerblocket i svensk politik.
Bolund målas med kol
Philip Syrén administrerar även Facebooksidan för Energiupproret. Bilderna på sidan har en hård ton och delar flera likheter med det nu borttagna materialet från 2018. På en bild står Stefan Löfven, Magdalena Andersson, Morgan Johansson, Lorentz Tovatt, Anders Ygeman och Annie Lööf framför en brinnande SL-buss. Ygeman slår ut med armen mot bussen i en välkomnande gest. På en annan bild har Per Bolund redigerats så att det ska se ut som att han har kol i ansiktet. Sidans slagord är ”Sänk Miljöpartiet – inte Sverige”.
Samma bild med den brinnande bussen används också på en sida som heter DDR Nyheter, som ska driva med public service och SVT Nyheter. En annan redigerad bild på energiminister Khashayar Farmanbar återfinns både på Energiupproret och DDR Nyheter. Philip Syrén skriver själv att det är han som ligger bakom DDR Nyheter – men han nämner inte sitt jobb på Näringslivets Mediaservice.
Ingen vill kommentera
Svenskt Näringsliv säger att man förhåller sig till politik i sak och att man inte tar ställning för enskilda partier. Samtidigt fortsätter Stiftelsen Fritt Näringsliv med dold lobbying, smutskastningskampanjer och externa opinionsprojekt.
Dagens ETC har för denna artikel sökt Benjamin Dousa, Urban Bäckström, Philip Syrén, Henrik Jönsson och Svenskt Näringsliv.
Ingen vill prata om Näringslivets Mediaservice, varken Svenskt Näringsliv eller Timbro – där Benjamin Dousa är vd – vill ställa upp på en intervju.
En chef har tidigare beskrivit verksamheten som en form av presstjänst. I själva verket har Näringslivets Mediaservice varit en hörnsten i näringslivets dolda opinionsbildning och lobbying i över tio år.
Kontrolleras av Svenskt Näringsliv
Stiftelsen Fritt Näringsliv driver idag flera verksamheter i egen regi: Timbro, Frivärld, Näringslivets Medieinstitut och Näringslivet Mediaservice. Timbro är den största och man berättar öppet om vad som görs i de tre förstnämnda. Men det finns ingen offentlig information om Näringslivets Mediaservice. Inget alls om uppdraget, omfattningen, anställda, ansvariga eller vad man faktiskt gör.
Detta trots att Näringslivets Mediaservice är den näst största verksamheten av de fyra, bara Timbro är större. I årsredovisningen för 2020 var Näringslivets Mediaservice en tredjedel större än tankesmedjan Frivärld och dubbelt så stor som Näringslivets Medieinstitut som leds av Mats Olin.
Stiftelsen Fritt Näringsliv skriver själva att de har en självständig roll från Svenskt Näringsliv, men att man ”står organisationen nära såväl idémässigt som organisatoriskt”. Det är Svenskt Näringsliv som utser och entledigar styrelseordförande och tre av styrelsens ledamöter. Övriga ledamöter utses och entledigas av styrelsen själva vilket i praktiken ger Svenskt Näringsliv full kontroll över Fritt Näringslivs ledning.
Sitter i Timbros lokaler
Näringslivets Mediaservice är en enhet direkt under stiftelsen och som sitter i Timbros lokaler på Kungsgatan 60 i Stockholm. De flesta anställda är unga som jobbar med att producera innehåll, text, bilder och filmer som ska användas för opinionsbildning.
Dagens ETC har gått igenom ett stort antal mejl som har skickats från Näringslivets Mediaservice till journalister, opinionsbildare och politiker på högerkanten.
Mejlen är utformade som ett nyhetsbrev och innehåller nästan alltid länkar till Svenskt Näringslivs rapporter, experter och åsikter i politiska frågor. Det ackompanjeras med ledande frågor, uppmaningar om att sprida artiklar och rapporter vidare, och återkommande kritik mot regeringen, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och LO. Vid några tillfällen uppmanas mottagare att ta direkt kontakt med sina politiker.
Flera mejl kritiserar public service, medier och journalister som man menar agerar på ett felaktigt sätt, rapporterar bristfälligt om specifika frågor som rör företagsamhet eller har ”grundlösa vinklingar”. Man bjuder också in till Almedalsevenemang och luncher som arrangeras av Svenskt Näringsliv.
När några svenska fack kritiserar lönebildningen i Industriavtalet säger man att fackets mål är att ”alla får det lite sämre”. När den förra vänsterledaren Jonas Sjöstedt kritiserar vinster i välfärden kallas han för ”populist”. Och när regeringen för några veckor sedan presenterar sitt nya pensionsförslag skriver Näringslivets Mediaservice att det handlar om ett ”oblygt röstköp” av äldre väljares röster.
För tre år sedan kunde Dagens ETC avslöja hur Svenskt Näringsliv använde sig av Facebooksidor med dold avsändare för att sprida nedsättande budskap om menings-motståndare. Sidor som Skattefakta, Jobbfakta och Välfärdsfakta – alla administrerade av Näringslivets Mediaservice – togs bort efter avslöjandet.
Utbildar borgerliga ungdomsförbund
Anställda på Näringslivets Mediaservice har en mejlsignatur med länk till sitt eget Twitterkonto. Men på Twitter skriver ingen av de anställda var de jobbar eller om kontot används i jobbet. På Twitter ska det se ut som att opinionsbildningen görs av engagerade privatpersoner när de egentligen är anställda av Stiftelsen Fritt Näringsliv för att lobba. Det gäller flera Twitterkonton som får stor spridning och som ofta citeras på borgerliga ledarsidor. Mellan 2016 och 2017 citeras en Näringslivets Mediaservice-anställd, Teodor Koistinen, på Göteborgs-Postens ledarsida nästan en gång i månaden. Så sent som december 2021 citeras samma anställd på Expressens ledarsida utan att det framgår att personen är en lobbyist.
En annan viktig del av Näringslivets Mediaservice är utbildningar, och anställda på Näringslivets Mediaservice har hållit kostnadsfria utbildningar för flera av de borgerliga ungdomsförbunden. I december 2021 höll man ett pass på en utbildning som arrangerades av Centerpartiets ungdomsförbund CUF, där förbundsordförande Réka Tolnai och flera från förbundsstyrelsen var med. Förbundets pressekreterare säger till Dagens ETC att ämnet för utbildningen var ”personligt varumärke i sociala medier”.
Anställda på Näringslivets Mediaservice har hållit i liknande utbildningar för Moderata ungdomsförbundet MUF. Lobbyisterna är också ett stående inslag på Timbros egna utbildningar som Digitala Akademin, en utbildning för unga som helt handlar om digital kommunikation och opinionsbildning. Men Timbro vill alltså inte svara på några frågor om Näringslivets Mediaservice.
”Näring till samhällsdebatten”
Hemlighetsmakeriet med halvanonyma lobbyister och ingen ansvarig utåt kan verka daterat. Och för Stiftelsen Fritt Näringslivs del stämmer det – man har jobbat på det här sättet i över tio år.
Det allra första mejlet från Näringslivets Mediaservice skickas i oktober 2011. Den som skickar mejlet är Peter Isling, dåvarande presschef på Svenskt Näringsliv och numera chef för organisationens externkommunikation. Peter Isling skriver att syftet med Näringslivets Mediaservice är att ”ge näring till samhällsdebatten på daglig basis”, och att det är viktigt att ”försöka använda den kraft som finns i att flera avsändare driver frågor som bidrar till att öka förståelsen om företagens betydelse i samhället”.
Mejlet skickas till aktiva opinionsbildare och Peter Isling skriver att innehållet i framtida mejl kan användas ”som inspiration i ditt deltagande i samhällsdebatten”. Avslutningsfrasen är ett glatt ”med förhoppning om ett gott samarbete”.
Matchar med IS-terrorist
Stiftelsen Fritt Näringsliv finansierar också externa projekt ”inom idéutveckling och opinionsbildning”. Fram till 2014 redovisades det i stiftelsens årsredovisning vilka projekt som sökt och fått ekonomiskt stöd. Ett av de som fick stöd 2014 var Facebooksidan Rödgrönröra som bland annat producerade bilder där Alice Bah Kuhnke matchar på Tinder med en IS-terrorist och där Margot Wallström är en liten flicka i Vladimir Putins knä. Rödgrönröra fick runt en miljon kronor för sin smutskastning. Ett annat projekt som fick stöd var den borgerliga debattören Rebecca Weidmo Uvells podcast Borgarbrackor.
Efter 2014 finns det inga offentliga uppgifter om vilka som har tagit emot pengar från Fritt Näringsliv. Mellan åren 2016 och 2020 uppgår de beviljade anslagen till externa projekt till nästan fyra miljoner kronor. •