Flyg Coop introducerar i dagarna ett nytt bonussystem för sina med merakunder. Bland erbjudandena finns en möjlighet att flytta sina sparade poäng från Coop-kontot till SAS bonussystem, och på så sätt spara ihop till en flygresa.
Pontus Björkman, stamkund hos Coop sedan 16 år tillbaka, är mycket besviken.
– Det är häpnadsväckande att de uppmuntrar oss att flyga inrikes när vi står inför farliga klimatförändringar, säger han till Dagens ETC.
KF-koncernen och Coop marknadsför sig som det ”gröna” alternativet och inriktar sig på att minimera sin egen klimatpåverkan. Målet är att bli klimatneutrala till senast 2020, genom att klimatkompensera för sina utsläpp av växthusgaser. Utsläppen ska minskas med 40 procent, räknat från 2008 års nivåer.
Men från och med den första juli presenterar man ett nytt bonussystem, där kunderna ska kunna använda sina poäng för att köpa rabatterade inrikesresor hos SAS.
Johanna Sandahl, ordförande på Naturskyddsföreningen, tycker att Coops nya samarbete med SAS rimmar illa med matvarujättens miljöprofilering.
– Det låter ju inte särskilt miljömedvetet, måste jag säga. Man undrar om de inte har någon form av principer att hålla sig till, eller om man gör någon som helst analys, vid sådana här samarbeten.
Pontus Björkman, som är stamkund på Coop sedan 16 år tillbaka, är oerhört besviken.
– Min livsmedelsaffär, som jag besöker nästan varje dag, är ju nästan som ett andra hem. Att just Coop, med sina nära på tre miljoner medlemmar, uppmuntrar till att flyga inrikes när vi står inför farliga klimatförändringar, det är att göra självmål.
Han är övertygad om att en stor del av Coops medlemmar håller med honom.
– Jag tror att det kanske har gått lite för snabbt här. Att någon lagt fram en idé och att hållbarhetschefen inte fått informationen. Men det är ju lätt att rätta till i så fall.
”Två sidor av myntet”
Mikael Ahlqvist, chef på Coops medlemsprogram, säger att förklaringen till beslutet är enkelt.
– Våra 2,7 miljoner medlemmar är våra ägare. Det är de som bestämmer vilka vi ska samarbeta med och det som varit allra mest efterfrågat är just rabatt på flygresor.
Han menar att ägardirektivet och miljöhänsynen är två sidor av myntet, som de måste ta i beaktande.
– Vi uppmanar inte heller någon att flyga mer, utan ger enbart våra kunder en möjlighet att flyga billigare. Vår hållbarhetspolicy är viktig för oss, men varje bransch har också sina specifika förutsättningar. Även SAS har ett program för att minska sin miljöpåverkan, säger Mikael Ahlqvist.
Jörgen Lund
dagens@etc.se