Bara några dagar senare kom även Intersport med beskedet att de lämnar stadskärnan. Butiksdöden blev då ett faktum i tidningsrubrikerna. Och sedan följde Lindells herrmode, Svea Ekonomi och Honeycomb.
Inte någon panik
Mitt i stormen har Jesper Lidhjelm Steén stått hela vintern. Som vd på Jönköping city har han i tidningsartikel efter tidningsartikel försökt förklara att det inte är någon panik. Att antalet besökare i centrala Jönköping fortsätter att öka. Att det bara råkade hända väldigt mycket på en gång.
Men fortfarande, medan vi vandrar längs med Östra Storgatan, så hörs rösterna från oroliga stadsbor:
– Jaa, när till och med McDonalds stänger. Det kan inte vara bra …
Och faktum är att cityhandeln står inför sin kanske största omställning någonsin. Det vi ser är bara början. Det även om långt ifrån alla nyligen nerlagda verksamheter går att koppla till det som komma skall.
Under 2015 stängde McDonalds 700 restauranger runt om i världen. Det var det första året som den amerikanska kedjan stängde fler restauranger än den öppnade. Konkurrensen är större från nya aktörer – så även i Jönköping. Och i något annat fall handlade nedläggningen om en fullt naturlig pensionsavgång. Där de drivande i verksamheten inte längre har möjlighet att driva det vidare. Men här finns också någonting annat. Handeln håller på att utvecklas till någonting som vi aldrig har sett förut.
– Vi står inför en enorm förändring, säger Jesper Lidhjelm Steén.
Han vet vad som håller på att hända. Han har också en tydlig bild av vad vi borde göra i Jönköping för att ligga steget före och se till att vi fortsätter ha en levande stadskärna. Men innan vi kommer dit behöver vi också förstå vad det är som håller på att ske.
Vi förflyttar oss till centrala Stockholm. Till Svensk handels kontor på Regeringsgatan 60. Det är den 20 januari i år. Svensk handel har bjudit in till ett lunchseminarium för att presentera sin nya rapport: ”Det stora detaljhandelsskiftet”.
Vad som händer globalt
För att förstå vad som händer i Jönköping så måste vi också förstå vad som händer globalt. Och det är exakt det Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk handel, ska försöka förklara under det här seminariet.
– Vi tror att det kommer förändra allt, säger han nästan dystopiskt när han inleder seminariet.
Jonas Arnberg visar upp sin klocka som han har på armen. Det är en snygg klocka. Den ser dyr ut. Men den kostade honom bara 9 kronor på Wish. 9 kronor, inklusive frakt. För samma summa hade han i Sverige inte ens kunnat posta klockan över gatan.
Wish, som har grundats av bland annat den tidigare Google-anställde Peter Szulczewski, har under bara de senaste fem åren växt till ett mångmiljard-företag. De säljer varor till osannolikt billiga priser direkt från leverantörerna i Asien.
Hur ska en klockbutik i centrala Jönköping kunna konkurrera med priser som hör hemma i en helt annan ekonomi?
Och Wish är bara ett exempel. Tyska Zalando har bara funnits i Sverige sedan 2012. Förra året beräknas de ha sålt kläder och skor för över 1 miljard kronor till svenska konsumenter – det utan att ha en enda anställd inom landets gränser.
Svensk handel har i sin rapport försökt kartlägga vad som håller på att ske. De har beräknat hur sällanköpshandeln i Sverige påverkas om näthandeln fortsätter växa. De har tagit fram två scenarier. I det försiktiga scenariet räknar de med att näthandeln växer med 12 procentenheter fram till 2025. Det skulle, enligt Svensk handels siffror, innebära att näthandeln står för 20 procent av all sällanköpshandel i Sverige om åtta år. I praktiken innebär det, enligt rapporten, att 5 800 butiker kommer läggas ner i Sverige under de åren. Och det är det försiktiga scenariot. I det mer vågade scenariot växer näthandeln med 22 procentenheter – vilket skulle innebära att 10 800 butiker försvinner i Sverige.
Nya koncept
Men det är inte bara de billiga priserna som banar väg för näthandeln. Det handlar också om helt nya koncept. Om globala företag som kommer in på den europeiska marknaden med lösningar som hittills har framstått som ren science fiction.
Teknikintresserade världen över har fascinerats av satsningen på Amazon Go. Det amerikanska storföretaget har redan startat en provbutik i Seattle – och ryktas nu ha planer på att ta sig in på den europeiska marknaden genom att öppna flera butiker i London. I den helt nytänkande butiken checkar du bara in med din mobiltelefon, tar de varor du vill ha från hyllorna och vandrar sedan ut. Du behöver inte köa vid kassan. Du behöver inte ens självscanna. Pengarna dras automatiskt från ditt Amazon-konto. Hur ska en liten mathandlare i Jönköping kunna konkurrera med det?
Samma Amazon har dessutom redan haft stora framgångar med så kallade ”Dash buttons”. När toapappret är slut trycker du bara på en knapp som du har fäst i badrummet. Dagen efter levereras nytt toapapper hem till dig. Tekniken finns redan. Den används redan. Vad händer när den sprids över Sverige?
Vi återvänder till Jönköping. Jesper Lidhjelm Steén sitter i konferensrummet i Jönköping citys lokaler på Atollen. Han har bråttom. Om en stund ska han springa iväg till ett möte med tekniska kontoret. Det är mycket som planeras nu inför evenemangen i stadskärnan under året.
Utanför fönstret rör sig Jönköpingsbor i en strid ström över bussgatan. Jesper Lidhjelm Steén återupprepar det han har sagt i intervju efter intervju. Det går bra för Jönköping. Antalet människor som rör sig i de centrala delarna av stan fortsätter att öka. Men han vet också att det inte finns någon självklar anledning att jubla. Och med tanke på de starka reaktioner som kom efter de nedlagda verksamheterna under vintern så undrar han hur lokalmedia ska reagera på det som komma skall.
– Man skriker när det försvinner 3–4 verksamheter. Vad händer sedan? säger han.
Stadskärnor dör
Samtidigt kommer omställningen inom handeln inte per automatik betyda att stadskärnor dör. Tvärtom ser både Svensk handel och Jesper Lidhjelm Steén stora möjligheter för städer i Jönköpings storlek. En stor del av den framtida näthandeln väntas även kunna vara lokal – där mindre butiker hittar nya kundkretsar över nätet. Jönköping city arbetar även med att hjälpa Jönköpingsföretag med den omställningen. Butiker kan även utvecklas till showrooms där det visas upp produkter som sedan beställs från lager. Och det finns ingenting som tyder på att vi inte kommer fortsätta vilja besöka staden för att gå till kaféer och restauranger.
Men medan Svensk handel nu utnyttjar sin rapport i avtalsförhandlingen under våren, och försöker frysa ingångslönerna i handeln, så är det som Jesper Lidhjelm Steén säger någonting som vi inte är lika vana vid att höra från dem som representerar handelsmarknaden.
– Är det något som kommer mer och mer så är det kulturen. Man vill ha en kulturupplevelse när man besöker centrum. Vi måste samarbeta mer med Spira och teatern, säger Jesper Lidhjelm Steén.
För i ett framtidsscenario där antalet butiker blir färre så måste det finnas annat som lockar i stadskärnan. Vi måste hitta fler anledningar att besöka staden än bara shopping.
Utmaningarna kräver däremot även välvilliga politiker – som vågar satsa på stadsutvecklingen. Och där ser Jesper Lidhjelm Steén ett stort problem i hur utvecklingen ser ut i Jönköping just nu.
– Det är alldeles för dyrt att åka buss i Jönköping. Priserna måste sänkas, det är jätteviktigt! säger han.
Utbredd som stad
Jönköping börjar bli mer utbredd som stad. En helt ny stadsdel växer fram vid Munksjön. Det i sig behöver inte betyda att den konkurrerar ut stadskärnan. Men i takt med att stan växer, samtidigt som handeln har sina utmaningar, så måste det också bli lättare att förflytta sig mellan stadens olika delar. Lidhjelm Steén ser framför allt ett stort problem med kollektivtrafiken. Det är fortfarande relativt billigt att åka buss för den som har ett månadskort – men för den som bara vill åka de korta sträckorna då och då blir kollektivtrafiken onödigt dyr, konstaterar han.
– Man måste använda mera morot än piska. Man ser till att göra det väldigt svårt för bilen att ta sig fram i staden men samtidigt är det på tok för dyrt att åka buss, säger han.
Enligt honom verkar politikerna ibland tro att man som människa antingen åker buss eller kör bil. Politikerna verkar inte förstå att det finns någonting där emellan. Ska det bli lättare att röra sig mellan Jönköpings olika stadsdelar måste det satsas på billigare kollektivtrafik även för dem som reser mer sällan, konstaterar han. Så att resenärerna spontant kan resa mellan stadsdelarna – och upptäcka nya platser. Det i stället för att alltid ta bilen fram och tillbaka mellan hemmet och A6.
Allra helst skulle Jesper Lidhjelm Steén vilja att kommunen satsade ytterligare på kollektivtrafiken – med lösningar som är ännu smidigare än bussarna.
– Är det inte dags för en modern monorail som går runt mellan stadsdelarna? Som det är i dag blir det isolerade öar. Du är isolerad på Elmia, man är isolerad på A6. Det är korta avstånd men det blir för långt för att gå, säger Jesper Lidhjelm Steén.
Internationella aktörerna
Samtidigt förutspår Svensk handel att de stora internationella aktörerna kommer att ta över mer och mer av marknaden. Vi är tillbaka på seminariet i Stockholm. Jonas Arnberg pratar om en exponentiell tillväxt. Alltså att utvecklingen går så snabbt att vi knappt kan överblicka den. Han tar det klassiska exemplet med shackbrädet. Enligt legenden ville en persisk kejsare köpa ett schackspel. Han fick som svar att han gärna fick köpa det för bara några riskorn. Han skulle placera ett riskorn på den första rutan på schackbrädet, två på den andra, fyra på den tredje… och sedan fortsätta dubbla antalet riskkorn för varje ruta. Kejsaren tyckte det var en bra idé – ända tills han insåg att det i slutändan skulle bli fler riskorn än vad som fanns i världen.
Framväxten av näthandeln håller nu, enligt Svensk handel, på att växa som högarna av ris i legenden.
– Nu kanske vi är på mitten av det här shackbrädet, nu förstår vi fortfarande förändringarna, säger Jonas Arnberg.
Han fortsätter:
– Men snart är vi inne i en takt där vi … alltså, vi kan räkna till en miljard men när vi är inne på nio nollor så blir det jobbigt.
Även om det är först nu som Svensk handel slår på stora trumman så är de här förändringarna ingenting nytt. Näthandeln har redan tagit över nära hälften av försäljningen av böcker. Bokia och Akademibokhandeln har redan tvingats slå ihop sina verksamheter för att klara konkurrensen. Och i Jönköping har de nu lagt ner bokhandeln vid Hoppets torg.