BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Västtrafik finansieras som bekant genom Västra Götalandsregionen, men en nolltaxa skulle kräva en lokal politisk vilja till att börja med. I Göteborg har frågan tidigare drivits av organisationer som Planka.nu och Nolltaxa GBG. Det senaste året har frågan varit sval, men åsikten att kollektivtrafiken borde skattefinansieras helt finns kvar. En av dem som gärna skulle se en nolltaxa är Vänsterpartiets kommunalråd Daniel Bernmar. Han ser två anledningar.
– Den ena är det gröna skälet, vi behöver i högre utsträckning åka kollektivt för att miljön ska överleva. Det andra är en fördelningsåtgärd – de som åker mycket är de med lägre inkomster och kvinnor i högre utsträckning än män. Det är en klassfråga och en jämställdhetsfråga, säger han.
Att låta människor betala med hjälp av skatt i stället för med biljetten är förstås en politisk brytpunkt. Vänsterpartiet förespråkar en skatteväxling där arbete beskattas mindre och kapital beskattas mer, men oavsett vill Daniel Bernmar gärna se en övergång till en nolltaxa i kollektivtrafiken.
– Det bästa vore om det kombineras med att man ställer om skattesystemet, men även om man skulle använda beskattning på arbete så är det fortfarande mycket bättre fördelningspolitiskt för gruppen kvinnor och gruppen låginkomsttagare. Det är så otroligt rimligt på så många plan! Det är svårt att komma förbi det. Redan i dag är kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen finansierad till 50 procent av skatt så gör man en snabb beräkning är det inte så många miljarder vi pratar om. Hur man än räknar så faller det väl ut för alla med normalinkomster och nedåt, säger han.
Men alla håller förstås inte med.
Ordförande i Göteborgs miljö- och klimatnämnd är Derya Tumayer (MP). Hon tycker inte att avgiftsfri kollektivtrafik ger den högsta klimatnyttan i förhållande till en skattehöjning. Att få fler att åka kollektivt menar hon kräver andra åtgärder.
– Jag räknar med att vi måste bygga ut kollektivtrafiken. Nu gör regionen stora satsningar på järnvägar, det är inte är en dag för tidigt. Vi måste också titta på att öka turtätheten och på alternativ till fossila medel såsom elbussar. Ska man minska bilismen tror jag att det finns parametrar som att komma från dörr till dörr som är viktigt för vanebilister, säger hon.
Hon konstaterar att Avesta, som har infört nolltaxa, såg visserligen ett ökat kollektivtrafikökande, men att ökningen inte i första hand bestod av bilister utan av tidigare gångtrafikanter och cyklister.
Socialdemokrater från Göteborg har besökt Tallinn för att se hur deras system fungerar. Men att aktualisera det här finns inte på agendan. Johan Nyhus (S), som är kommunalråd med trafikfrågor på sitt bord, ser hellre riktade satsningar till vissa grupper.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Kortet vi har gjort för skol-ungdomar så att de ska kunna åka till aktiviteter oavsett föräldrarnas inkomster är en sådan socioekonomisk åtgärd som likställer alla ungdomar, säger han.
Likaså är han nöjd med det kort som låter pensionärer åka gratis under de tider då lokaltrafiken inte är så hårt belastad.
– Jag avvisar inte prisfrågan, den är en fråga bland andra, men en nolltaxa rakt över kan jag inte se. Fast det blir jätteintressant att se era siffror! säger Johan Nyhus.
Snittgöteborgaren tjänar på det
Vår uträkning ger en regionskattehöjning på nästan 1 krona. Om viljan finns att använda kollektivtrafiken skulle alla med en lön upp till drygt 40 000 kronor i månaden tjäna på en skattefinansierad kollektivtrafik jämfört med dagens biljettpris. Enligt SCB:s senaste förvärvsinkomstsiffror tjänar snittgöteborgaren 21 700 kronor i månaden. Hen skulle spara in ungefär hälften av den summa som nu läggs på månadskort.
För ett och ett halvt år sedan lyfte Leif Pagrotsky (S) frågan i Stockholm. Han påpekade att 1 miljard av kostnaderna för Stockholms lokaltrafik gick åt till biljettadministration – pengar som i stället skulle kunnat satsas på service och kvalitet. Hans förslag gick i stort ut på att kollektivtrafiken skulle delfinansieras av en skattehöjning på 50 öre, av arbetsgivaravgifter, eftersom människor behöver ta sig till arbetet och av en skatt på kommersiella fastigheter innanför tullarna.
– Jag och Leif hade väldigt djupgående diskussioner om det här. Men om vi ska göra en skattehöjning – är det i så fall hit pengarna ska gå? säger Johan Nyhus.
Längre än till en debatt nådde det inte i Stockholm och i Göteborg finns alltså ingen politisk majoritet för en nolltaxa i dagsläget. Det närmsta vi kommer är linjen Älvsnabben som ilar mellan Lindholmen och Stenpiren utan krav på biljett.
Även om viljan saknas för en nolltaxa räknar Göteborgs stad med att invånarantalet har ökat med 150 000 till år 2035 och då antas det kollektiva resandet öka med 60 procent. För att nå dit vill Johan Nyhus, liksom MP, lägga resurser på andra typer av förbättringar.
– Göteborgarna är ganska duktiga på att åka kollektivt. Det är inpendlingstrafiken med bil in mot Göteborg som ökar. Det innebär att vi tillsammans med Västra Götalandsregionen måste göra det ännu attraktivare för folk utanför Göteborg att åka kollektivt. Där kan jag inte låta bli att nämna Västlänken! Den kommer på sikt få tre stationer du kan gå av på och ha en bytespunkt i stället för två eller tre. Jag står för att jag tror att den kommer bli väldigt behjälplig för vår regionala kollektivtrafik, säger Johan Nyhus.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Rataic Stanislav, Hisings Backa:
– Jag är pensionär så jag åker gratis vissa tider – fast jag går också nästan 10 kilometer om dagen. Vi som är pensionärer har tjänat in så mycket i skatt och jag gillar att vi får åka gratis. Men det borde absolut inte vara helt gratis för alla. Man ska betala lite för annars missbrukar folk det.
Åsa Jansson från Trollhättan och Elisabeth Konradsson från Mölnlycke pendlar båda in till Göteborg:
– Konceptet är jättebra, men i praktiken tror jag inte att det fungerar för att få folk att köra mindre bil. Med trängselskatten blev det mycket mindre första halvåret, men nu är det jättemycket trafik igen säger Elisabeth.
– Jag bor på landet och där fungerar det tyvärr inte att inte ha bil, säger Åsa.
Eva Mark, Västra Frölunda:
– Jag åker bara kollektivt. Jag är lite trött på att alla vill få allt gratis i samhället, det är bra att bidra – efter förmåga! Helt gratis kan göra att man tappar respekt och får vandalisering. Det kanske ska kosta lite och så kan vissa grupper gott få åka gratis, som pensionärer och skolbarn.
Joumana Lahhan, Trollhättan:
– Nej, det är bra att ha biljett. Alla beter sig bättre om de har biljett.
Nisse Waldefeldt, Torslanda:
– Egentligen tycker jag att det är en bra idé! En bra grundprincip. Sedan vill väl jag lika lite som alla andra betala mer skatt, men det vore fantastiskt om det fick fler att inte åka bil och man byggde färre p-hus.
Sophia Glender, före detta göteborgare i Berlin:
– Jag tror att det skulle vara bra för det skulle nog få fler att åka kollektivt. Jag har vänner som tar bilen från Järntorget till Nordstan.