BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Vi vill inspirera till att förlänga cykelsäsongen, samt komma åt dem som tar bilen i stället. Framför allt gör vi det här för att uppmuntra det klimatsmarta resandet, men vardagscyklandet är ju även bra för hälsan och välmåendet, säger Sara Nilsson, projektledare för Klimatsmarta stockholmare och Vintertrampet.
Sitter i huvudet
En ytterligare del av projektet är att Stockholms stad tar på sig att hålla cykelvägarna is- och snöfria under hela vintern – i görligaste mån.
– När vi först annonserade om Vintertrampet fick vi in många kommentarer och synpunkter om hur vinterunderhållet sköts. Tanken är att deltagarna i projektet nu ska bli våra ambassadörer och hålla frågan vid liv, för att uppmuntra än fler till att ta cykeln året runt, säger Sara Nilsson.
Jeroen Wolfers är en av skribenterna på Cyklistbloggen. Han är en passionerad vintercyklist och menar att det inte är så kallt som man skulle kunna tro.
– Inte så värst faktiskt, det sitter mest i huvudet, eftersom man blir varm av att hoja. Mitt tips är att du ska frysa lite när du sätter av, då blir du lagom varm när du kommit iväg. Det enda man behöver tänka på är händer och fötter, alltså att ha bra handskar och sockar i kängorna, säger han.
Något annat han varmt rekommenderar är dubbdäck till cykeln under vintertid.
– Problemet med vintercyklingen är när det börjar bli isigt. Det kan vara väldigt förrädiskt.
Gör dig synlig
”Vem” det är som väljer att fortsätta ta cykeln till jobbet, trots att snön har börjat falla, menar Jeroen Wolfers att det inte går att svara på.
– Andelen vintercyklister har ökat väldigt markant de senaste fem åren. Förr stod jag som ensam cyklist vid rödljuset, men i går var vi en hel liten grupp som stod där och väntade på att det skulle slå om till grönt, trots att det snöade så pass ymnigt. Det är verkligen alla typer av människor i alla åldrar.
De största fördelarna med cyklingen menar han är frihetskänslan och förutsägbarheten i resandet. Det man främst behöver hålla i beaktande som vintercyklist menar han är säkerhetsaspekten, något som framför allt handlar om att ta det lugnt och göra sig själv synlig för bilisterna i vintermörkret.
– Den största fördelen är förutsägbarheten, att jag vet att jag alltid är på jobbet inom 20–25 minuter, samt frihetskänslan i att kunna styra över sin egen framfart, säger Jeroen Wolfers.
4 av Jeroen Wolfers bästa tips till vintercyklisten
”Du måste tänka på att synas ordentligt, vilket inte betyder att du behöver ha reflexväst, men lagstadgade reflexer och bra lampor på cykeln är viktigt. Att signalera till andra trafikanter vart du är på väg någonstans är också viktigt.”
”Sockar och vantar av merinoull, under bra vinterhandskar. Merinoullen är ett bra material som håller dig varm även om den blivit blöt och luktar inte illa.”
”En tumregel är att ha mindre kläder på dig än om du står ute och väntar på bussen, eftersom du blir varm av att cykla.”
”Dubbdäck fram och bak är bra när det börjar bli isigt. För tio år sedan var det ingen som hört talas om dem, men i dag finns de i varenda cykelbutik.”
Fanny Salmela, 29 år och energispecialist:
– Ja, så länge det går. Jag cyklar fram och tillbaka från jobbet, vilket blir ungefär tio kilometer enkel väg. Jag tycker det fungerar bra fram tills det börjar bli isigt. Det man behöver tänka på är att inte ha alltför mycket kläder på sig. Man blir så pass varm ändå av själva cyklingen.
Filip Linde, 22 år och student:
– Jag började cykla i år, men planerar att cykla hela vintern. Man blir ju varm av cyklandet i sig, men man måste såklart värma sig med rätt typ av kläder med. Handskar och mössa är ett måste. I övrigt måste man ha fungerande lampor fram och bak, hjälm och ett sunt förnuft. Så mycket mer än så är det inte.
Agnes Maltesdotter, 22 år och frilansfotograf:
– Ja, jag har cyklat i flera år. Det har gått bra, men förra vintern ramlade jag och slog upp ett hål i huvudet. Det var en grop i marken som jag inte såg. Egentligen behöver man ju såklart tänka på att ha lampor, dubbdäck och hjälm, men i dag har jag ingenting av det. Inte så smart, haha. I vanliga fall brukar jag ha hjälm.
André Maijanen, 24 år och surfinstruktör:
– Ja, jag cyklar hela vintern hemma i Göteborg. Nu är jag bara på besök i Stockholm och har fått låna en cykel. Jag tycker det är fantastiskt. I storstäder som Stockholm och Göteborg går det lika fort som med bil när man ska ta sig någonstans. Det ger en skön frihetskänsla och är ju så gott som gratis. Det man bör tänka på är väl att ha rätt utrustning. Dubbdäck, handskar och en snygg outfit, haha. Samt att ta det lugnt. Man kan inte cykla lika fort som på sommaren.