Klass 9A på Humfryskolan har fått fem besök av projektet Ett helare Malmö under höstterminen. Eleverna har fått höra tre kvinnor berätta om sina upplevelser från olika latinamerikanska diktaturer: om hur deras rättigheter inskränktes, hur de arbetade mot regimen och hur de själva, eller nära anhöriga, fängslades och torterades för sina politiska övertygelser.
– Det är bara en massa killar i historieböckerna, så det har varit spännande att höra om vad kvinnor har gjort och att höra dem berätta om det själva, säger eleven Alessandra Cogoni.
Just att lyfta fram det kvinnliga perspektivet är ett av projektets främsta syften.
– Vi vill visa hur kvinnor har arbetat för att förbättra världen. De här kvinnorna har kämpat mot diktaturer och för mänskliga rättigheter, men är ofta helt osynliga. Hur ska ungdomarna förstå vilka insatser kvinnor har gjort om det aldrig berättas om dem, säger Hilde Selander som är initiativtagare och projektledare för Ett helare Malmö.
Mycket känslor
Förutom att höra kvinnorna berätta, har eleverna fått se spelfilmer som bygger på verkliga händelser från tiden. Berättelserna och filmerna har sedan fungerat som underlag för diskussioner och rollspelsövningar. I klass 9A har samtalen ofta kommit att handla om demokrati och mänskliga rättigheter.
– Det har varit mycket känslor. Jag har förstått hur trygg jag är och det är obehagligt att tänka på hur det skulle vara om vi hade mindre frihet i Sverige, säger eleven John Westlund.
Under projektets första år ligger fokus på Latinamerikas diktaturer under 70- och 80-talen. År två och tre fokuserar på Iran respektive Afrika.
Hilde Selander har länge arbetat med frågor som rör Latinamerika, främst genom föreningen Imagenes del Sur. De 15 latinamerikanska kvinnor, alla boende i Malmö, som medverkar under projektets första år kommer till stor del från det nätverk föreningen har byggt upp genom åren.
– De var en stor inspiration till projektet. Jag kände att fler borde få ta del av deras berättelser och kunskaper och jag tror att det är viktigt att verkligheten får komma in i klassrummen.
Torbjörn Andersson är SO-lärare för klass 9A och han tycker att projektet fyller en viktig funktion.
– Vi behöver få in det kvinnliga perspektivet i undervisningen och det är väldigt intressant att man kopplar de här kvinnornas erfarenheter till de stämningar vi ser i samhället i dag.
”Alla är en del av historien”
Att visa på hur strukturer i samhället upprepar sig genom historien är en annan viktig del i projektet. Man drar paralleller från Latinamerikas diktaturer till 30-talets Europa och till de rasistiska rörelsernas frammarsch i dagens Europa.
– Historien lär oss vad som kan hända när fascistiska värderingar tillåts att krypa in i samhället. Därför är det viktigt att vi kan både vår egen och andras historia, säger Elena Gutierrez.
Elena lämnade militärdiktaturens Uruguay i början av 80-talet och medverkar nu i Ett helare Malmö. Hon hoppas att projektet ska inspirera eleverna att engagera sig för mänskliga rättigheter och demokrati.
– Vi vill att de får med sig en medvetenhet om att de alla är en del av historien och att de faktiskt har möjlighet att påverka den.