BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Jag körde en man från centralstationen som pratade i telefon med sin kompis. Han sade ”Jag hoppade in i en sådan där taximoped nu. Vårt företag har en policy att vi alltid ska välja det mest miljövänliga alternativet, och det här var det mest miljövänliga jag kunde hitta.”, berättar Sven Wolf, vd och grundare, som ibland själv kör några turer med de små ”podarna” som de har valt att kalla dem.
Miljömässigt och socialt ansvar
Transportarbetarförbundets regionala skyddsombud Ulf Jarnefjord är glad över att se ett nytt företag i taxibranschen som tar både miljömässigt och socialt ansvar. I somras tecknade de båda parterna kollektivavtal.
– Den sociala hållbarheten är så viktig. Har du bra arbetsvillkor och trivs på ditt jobb gör du ett bra jobb och ger tillbaka till företaget, säger han.
Ulf Jarnefjord har jobbat mycket med klimatfrågorna inom Transport, och han menar att företagen är en viktig del i klimatarbetet.
– Alla aktörer måste jobba samtidigt. Det måste till kraftiga styrmedel för att klara klimatmålen, men ett företag som börjar nu har ett försprång senare när dessa styrmedel införs, säger han.
Och det går att driva företag med hållbarhetsperspektiv och samtidigt få lönsamhet.
– För att klara avtalsenliga kostnader så behövde vi höja priset från 3 till 4 öre per meter, och vi skrev ett inlägg om det på Facebook med en förklaring om varför. Det var det inlägg som hade fått mest gillamarkeringar! Så det finns en villighet att betala mer för hållbarhet. Det där håller på att ändras, precis som man kan se med maten numera, säger Sven Wolf.
Då taxipodarna är klassificerade som EU-mopeder och får köra i max 45 kilometer i timmen har man valt att inte köra på vägar med en högre hastighet än 50.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Vi vill inte vara ett hinder i trafiken, och dessutom påverkas den upplevda säkerheten mycket av om en stor bil kör om dig i 90 kilometer i timmen, säger Sven Wolf.
Detta har dock inte varit något problem för företaget, då det i stort sett är 50-begränsning överallt i stan, och det är just de kortare turerna företaget riktar in sig på. Just de korta resorna är en stor del av vårt bilresande i dag. Enligt Vägverket är ungefär hälften av alla bilresor kortare än fem kilometer och därför passar den här typen av initiativ väl in i Göteborgs stads strävan att minska antalet bilar i centrum. Kanske är det därför som företaget har fått en god respons från olika aktörer. Såväl kommunen, kollektivtrafiken och taxibranschen ser dem som ett komplement.
– En kompis hade sett vårt fordon i en av stadens egna illustrationer av framtiden i Göteborg, och det var utan att vi visste om det! Det är lite roligt att folk ser oss som något för framtiden, säger Sven Wolf.