Det har ETC Göteborg frågat de tre stora kommunala värdarna i Göteborg. I topp ligger klagomål som gäller utrustningen i köket, som stopp i diskhon, fel på spisen eller kylskåpet. Hos den största kommunala värden Poseidon, med 27 000 lägenheter i Göteborg, handlar var femte felanmälan om någonting i köket. Även hos Bostadsbolagets rör de vanligaste klagomålen utrustningen i kök eller badrum. Det är allt från dåliga spisar, stopp i avloppet till fel på spisfläkten eller wc-stolen.
Hos Familjebostäder ligger problem med lås och nycklar i topp, även om klagomål rörande avloppen i köket och badrummet också hamnar högt på listan.
Linda Thorsson, informationschef på Poseidon, säger att om felanmälan gäller underhåll så gör bolaget en bedömning från fall till fall. De utför inte underhåll som exempelvis byte av tapeter med ett förbestämt intervall, utan när det behövs.
– Det är en ganska vanlig modell. Man byter inte saker för att de är ett visst antal år gamla, det handlar ju om hållbarhetsaspekten också. Och om något behöver bytas redan efter två år behöver man inte vänta tio år, säger Linda Thorsson.
Kommer oftast överens
Om hyresgästen och värden inte kan komma överens kan Hyresgästföreningen kopplas in.
Suzan Rasul, jurist på Hyresgästföreningen i region Västra Sverige, säger att de ärenden som hamnar hos föreningen ofta handlar om lägenhetens skick. Uppskattningsvis var tredje fall handlar om det.
– Det rör brister i lägenheten eller gemensamma utrymmen. Det kan vara ett dörrhandtag som gått sönder och inte lagats. Gamla tapeter eller en fuktskada, men också ljudstörningar eller lukt, säger hon.
Näst vanligast är det att fallen handlar om uppsägningar. Omkring var fjärde ärende som når Hyresgästföreningen handlar om det. Övriga fall handlar bland annat om konflikter kring andrahandsuthyrning, skadeståndskrav och villkorsändringar i hyreskontraktet. Ofta kan hyresgästen och värden komma överens med hjälpa av hyresgästföreningens jurister utan att fallet behöver hamna i domstol.
– Relationen mellan hyresgäst och värd är ju ändå en som varar så länge man bor kvar, säger Suzan Rasul.
Och det finns inte alltid ett enkelt svar på vem som har rätt.
– I en tvist är det vanligt hyresgästen och hyresvärden, till att börja med, har olika bilder av vad som gäller i det enskilde fallet och vad hyresgästen eller hyresvärden har rätt till. En stor del av tvister löses utanför rättsliga instanser medan andra blir föremål för prövning i hyresnämnd, tingsrätt eller Svea Hovrätt, säger Suzan Rasul.
Har eget ansvar
Linda Thorsson berättar att Poseidon då och då får samtal som rör saker som hyresgästen själv har skyldighet att ta hand om. Som att rensa vattenlåset eller göra rent golvbrunnen.
– Att man inte vet vad som gäller kan bero på att man inte bott hemifrån innan, eller bott i någon annan boendeform, säger Linda Thorsson.
Behov att klargöra
När bolaget märkte att det finns ett behov av att klargöra vad hyresgästen själv måste ta hand om skapade man en serie instruktionsfilmer, Boskolan, som bland annat visar hur det går till att städa ventilerna, byta proppar och säkringar, eller städa golvbrunnen.
Men det är inte bara brister i själva lägenheten som får hyresgästerna att reagera. Varje år kommer också en rad klagomål in till Störningsjouren. Dit kan hyresgäster vända sig om de upplever störningar under kvällar och helger.
Ett av fyra fall hittills i år handlade om musik. Nästan lika många gällde klamp och duns från trapphuset eller intilliggande lägenheter.
Temperaturen väcker missnöje
En annan sak som ibland väcker missnöje är att bostaden är för varm eller för kall.
Suzan Rasul på hyresgästföreningen säger att föreningen brukar påtala för värden att det enligt Folkhälsomyndighetens allmänna råd ska vara minst 20 grader varmt inomhus.
Linda Thorsson säger att det alltid brukar vara ett antal hyresgäster som hör av sig om att deras lägenheter är kalla. Värst är det just nu, när vädret slår om.
– Det är speciellt på hösten när det växlar mellan varmt och kallt väder som hyresgästerna hör av sig. När det väl är rejält kallt på vintern brukar värmen vara bättre, säger hon.
Hon betonar att temperaturgränsen på 20 grader gäller i mitten av rummet. Det kan få vara lite kallare än så vid ett fönster utan att det måste åtgärdas.
– Om man upplever att det är för kallt kommer vi ut och kontrollmäter, säger hon.
De vanligaste felen
Mer än varannan bostad i Göteborg är en hyresrätt, enligt siffror från SCB.
De tre stora kommunala bostadsbolagen i Göteborg har tillsammans nästan 70 000 lägenheter.
Familjebostäder:
Lås och nycklar
Avlopp i kök och badrum
Fönster och dylikt (snickeri, bolaget har många gamla trähus i Majorna)
Tvättstugor (maskiner)
Elinstallationer
Vitvaror i lägenhet
Ventilation
Värme (för varmt eller för kallt)
Städning i gemensamma utrymmen
Måleriarbeten
Poseidon:
Flest fel som anmäls återfinns i köken (20,2 procent av felen).
Därefter kommer badrummen (14,6 procent).
Den typ av fel som anmäls mest är:
Diskbänk. Här ingår även stopp i diskhon.
Fönster. Här ingår även drag från fönster eller fönster som är svåra att stänga.
Kyl/frys.
* Wc-stol. Kan avse fel på spolning, stopp i avlopp eller fel på porslinet.
Bostadsbolaget:
Kök. I fallande ordning: spisen, diskbänk (innefattar bland annat stopp i avlopp och droppande kran), kyl/frys, spisfläkt och därefter övrig utrustning som finns i köket.
Badrum. I fallande ordning: wc-stolen, tvättstället, avloppet, duschen och därefter övrig utrustning som finns i badrummet.
Olika typer av el-problem, uttag som inte fungerar eller har gått sönder, proppar som gått och så vidare.
Dörrproblem, både innerdörrar och ytterdörren (ofta problem med lås eller nycklar)
Vägg, tak och snickerier, det kan vara färg som flagnar eller snickerier som är lösa.
Fel i trapphuset, allt från problem med entrédörren till belysningen eller liknande.
Fönster, det handlar om fönster som är svåra att stänga/öppna, är otäta eller helt enkelt har gått sönder.
Vanligaste klagomålen till störningsjouren
Klamp och duns: 23%
Musik: 24%
Övriga störningar är bland annat klagomål på fest, röster och obehöriga personer i fastigheten.
Källa: Störningsjouren, siffrorna gäller 1 januari till 31 juli 2019.