BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Det tar ungefär lika lång tid att cykla som att ta bilen. Man slipper alla bilköer och behöver inte skrapa några igenfrostade rutor på bilen, säger Petra Nyhman.
Mer motion
De kände båda att de ville öka motionsdelen i livet. I en annars ganska tajt vardag började paret cykla, i stället för att köra bil, till och från arbetet. De investerade i var sin elcykel och har nu ändrat på sina rutiner.
– Det finns flera fördelar med att cykla året om. Det handlar inte bara om motion. Ur ett miljöperspektiv är det väldigt positivt. Men även för ekonomin. Vi räknade ut att det kostar cirka 85 öre för en uppladdning av batterierna till elcyklarna, säger Magnus Nyhman.
De hörde talas om projektet Vintercyklisten som Sundsvalls kommun driver och blev intresserade att prova cykla även vintertid. Efter att de hade anmält sig på kommunens hemsida blev de antagna och tillhör nu de 100 som ingår i projektet.
– Vi rapporterar kontinuerligt in uppgifter om skicket på cykel- och gångvägarna. Hur väghållningen fungerar och om det är halt, säger Petra Nyhman.
Bra utrustning
Paret gör sig klara för avfärd. Utrustningen är viktigt, speciellt som vintercyklist. Deras cyklar är utrustade med vinterdäck, lampor, reflexer och ringklockor. Men de har även hjälm, reflexväst och glasögon.
– Det är oftast inga problem att cykla på vintern. Har man bara dubbdäck är det nästan lättare att cykla än att gå när det är halt, säger Magnus Nyhman.
Det är femte året i rad som Sundsvalls kommun anordnar Vintercyklisten. Intresset har ökat för varje år och senast var över 400 som ansökte om att vara med.
– Man får bara vara med i projektet ett år. Men vi kommer givetvis att fortsätta vintercykla ändå, säger Petra Nyhman.
Cykeln har hon ståendes inne på frisörsalongen. Hon öppnar dörren och leder ut den på gatan. Ett av problemen som de har upptäckt är att det kan vara svårt att hitta bra cykelparkeringar under vinterhalvåret.
– Sundsvall har en bit kvar om man vill bli en riktig cykelstad som till exempel Uppsala. Ibland så är cykelparkeringarna översnöade. Och det känns inget roligt att ställa cykeln på en helt tom parkering mitt inne i stan. Den blir så exponerad, säger Magnus Nyhman.
Våga testa
De knäpper sina hjälmar och hoppar upp på cyklarna. I dag är det ett ganska bekymmerslöst underlag, men fläckvis lite halt. Petra Nyhman startar igång cykelbatteriet.
– Fler borde prova. Jag tror att många skulle fastna, säger hon.