ETC Örebro har tidigare berättar att företaget Wolt har etablerat en tjänst i Örebro, där människor kan beställa hem mat som körs ut av bud med cykel, moped eller bil. Företaget har inget kollektivavtal och menar att de inte är arbetsgivare. I stället är buden fristående och anställda via egenanställningsföretaget Evolveras AB, och kör antingen enligt ett eget satt schema eller när de själva vill.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Jag tror att de vill locka folk som står utanför den ordinarie arbetsmarknaden. Det behövs ju inga förkunskaper, säger Nayan.
Han heter egentligen något annat men vill vara anonym.
Nayan kommer från Syrien, är i 20-årsåldern, och har bott i Sverige i två och ett halvt år. Han har tidigare jobbat inom restaurangbranschen och fick tips om att Wolt sökte bud. När han gick på ett introduktionsmöte blev han chockad över hur mycket information som utelämnades.
– Det var mest utländska människor på träffen. De tror att vi inte bryr oss om kontraktet.
Han erbjöds kläder för att kunna jobba direkt och när han frågade om kontraktet fick han höra att det skulle skickas till hans mejladress.
– Det var ett väldigt konstigt kontrakt med väldigt lite pengar och om man inte har någon mat att köra ut kan de bestämma att man ska göra något annat, säger han och berättar att hans bild är att många nyanlända som nu jobbar på Wolt inte ens har läst kontraktet.
Lönen som utgår är 80 kronor per timme och 40 kronor per leverans. För leveranser längre än 1,5 kilomet-er utgår även 7,50 kronor per 500 meter. Men för den som inte är schemalagd och kör under en timme och en sträcka kortare än 1,5 kilometer kan lönen bli så låg som 40 kronor i timmen. Inga tillägg för obekväm arbetstid finns.
”Konstigt sätt att utnyttja nyanlända”
Den som skriver på kontraktet och avslöjar företagshemligheter och annan konfidentiell information ska betala en summa motsvarande tre månadslöner per överträdelse till Wolt. Vad som är företagshemligheter och konfidentiellt är dock oklart.
– Det verkar som att om de vet att jag har berättat någonting för någon, till exempel att jag har varit missnöjd med lönen, att jag då får ett straff. Vad är det som är så hemligt med att köra ut mat?
Nayan tror att de flesta som skrivit på kontraktet inte har förstått villkoren.
– Det känns som ett väldigt konstigt sätt att utnyttja nyanlända som kanske inte kan läsa kontraktet och inte har någon som förklarar det för dem. De motiverar med extra och extra pengar hela tiden, säger han och berättar att den låga grundlönen utan OB-tillägg, bristen på kollektivavtal och oklarheten om ansvarsfördelningen gör att han råder alla som vill jobba för Wolt att läsa kontraktet noga och ställa krav.
– Jag frågade vem som tar ansvar om jag tappar maten när jag kör ut den men jag fick inget svar.
Han säger att det kan vara ett bra jobb för till exempel studenter som vill tjäna en extra slant, men tror att många av dem som skrivit på gjort det i ren desperation för att tjäna pengar.
– De nyanlända som har skrivit på och jobbar där är nöjda för att de inte har förstått villkoren. När man berättar för dem vad som står där så säger de bara ”oj, då”.
”Det är bara pengar som styr där”
Själv tackade Nayan nej till jobbet och har ännu inte hittat något nytt.
– Tack, jag klarar mig. Aldrig i livet att jag skulle jobba där. Även om de ändrar sig så har jag en bild av dem nu, att de inte behandlar sina anställda rätt. Det är bara pengar som styr där. Det är kaos.
Även från Transportarbetareförbundets lokala avdelning riktas kritik mot Evolveras kontrakt.
– Jag har ingen aning om varför ett svenskt företag skriver ett sådant här kontrakt. Är man i Sverige och driver ett företag så ska man ha ett svenskt kollektivavtal, säger Lars Eriksson, lokalfunktionär och kassör på Transports lokalavdelning i Örebro.
Han säger att villkoren som arbetstagaren förväntas skriva under på är orimliga.
– Det är inte rimligt att man inför någon sorts tystnadsplikt där man inte ska kommunicera med tredje part. Det finns inte heller något angivet arbetstidsmått, vi kräver det i våra avtal. Sedan kan man fundera på varför man konstruerar det på engelska, säger han och berättar att avtal ska vara lättförståeliga.
– Här ska du vara skolad jurist för att förstå avtalet. Det är beklagligt att sådana här företag snappar upp de som står längst från arbetsmarknaden. Speciellt för de som har svårast att ta sig in på den, säger han och tillägger att Transport har varit ute och träffat Wolts bud för att informera om kollektivavtalen.