Det unika med Inera är att alla Sveriges 290 kommuner ges chansen att få tillgång till i IT-lösningar för den offentliga sektorn. Företaget ägs av Sveriges kommuner och landsting, SKL, och för drygt 40 000 kronor kan de kommuner som vill bli köpa in sig. Ljusnarsberg beslutade sig för att köpa in sig för två veckor sedan, Hällefors fattade beslut förra veckan och Lindesberg gjorde det redan i somras.
KOM TILL BOKMASSAN!
ETC och Leopard arrangerar 29 och 30 september Bokmassan (Heden, Göteborg). Massa författare, massa böcker – och inga högerextremister.
Här hittar du all information om evenemanget.
– Inte minst är IT-säkerheten viktig, något som är aktuellt i dessa dagar. Men rent praktiskt måste kommunerna hänga med i den digitala utvecklingen eftersom allt mer verksamhet kommer att ske digitalt. Det kommer att bli lättare för invånarna att få kontakt med olika myndigheter och träffa olika handläggare via Skype eller liknande videosamtal, säger Marie-Louise Forsberg-Fransson.
Finns ingen gemensam standard
Inera står i dag bakom bland annat 1117 Vårdguiden, ungdomsmottagning på nätet, UMO och Journalen, där patienter kan få tillgång till egen journalinformation digitalt. Företaget ägdes tidigare av landstingen och regionerna men har tagits över av SKL.
– Vi har lång erfarenhet av digitala lösningar och kan infrastrukturen som gör att det hela fungerar när man väl har beställt sig för vad man vill sköta digitalt. I dag finns ingen gemensam standard för hur man bygger digital infrastruktur och det är ett exempel på vad vi kan hjälpa kommunerna med, säger Lena Dahl, vd på SKL Företag.
– Ett annat område där det är en fördel att ha gemensam standard är vid upphandlingar, så att små privata företag lättare kan ge anbud och sälja sina tjänster inom de kommunala ramavtalen, fortsätter hon.
Mer digital kontakt
Men för den vanliga medborgaren kommer köpet av Inera mest att märkas genom det faktum att allt mer av kontakterna med kommunala myndigheter kommer att ske digitalt i framtiden.
– Vårdguiden 1177 har ju funnits och fungerat i många år. Jag skulle kunna tänka mig en liknande lösning för kommunerna socialtjänst där det till exempel går att boka tid över nätet. Men oavsett vad de olika kommunerna bestämmer sig för att satsa på att genomföra digitalt så tjänar de på att tillsammans utveckla systemen, säger Lena Dahl.
– Det finns ingen anledning för oss i Ljusnarsberg att ensamma försöka att uppfinna hjulet gång på gång om vi kan göra det tillsammans med andra och på så sätt spara både tid och pengar, säger Marie-Louise Forsberg-Fransson.