– Miljömässigt ser vi att det finns anledning att fundera på vad det finns för alternativ, det finns ett par olika batteriteknologier. Där är vår roll att titta på vilka som har potential, säger Niklas Lindahl, tidigare vid Chalmers men nu vid Göteborgs universitet.
Han har tillsammans med forskarkollegorna Muhammad E. Abdelhamid och Patrik Johansson, samt en forskargrupp i slovenska Ljubljana precis presenterat en rapport om en ny typ av aluminiumbatterier i tidskriften Energy storage materials.
Små battericeller
Istället för stora bilbatterier eller små tubformade AA-batterier, handlar det om försök med max en centimeter stora battericeller.
– Det vi forskar kring är ingenting vi tror man kommer att kunna köpa i affärer eller från leverantörer inom fem år, utan det är snarare om tio till femton år, säger Niklas Lindahl.
Han tillägger att det även sker utveckling av dagens teknik, men då hos kommersiella aktörer som fortfarande ser det som ett för långt steg att satsa på de nya koncepten.
– Vi ser inte det som att nya tekniker tvunget måste ersätta alla litiumbatterier, men de kan vara ett komplement. Det finns många olika egenskaper hos batterier och olika teknologier som kan vara bra för olika saker, säger Niklas Lindahl.
Fördelen med aluminiumbatterier är att de kan komma att laddas snabbare, ha en längre livslängd och på sikt få större lagringskapacitet. Dessutom tillverkas de av just aluminium, som går att återvinna och finns i stor omfattning. Idag används metallen till allt från läskburkar och cyklar till presentpapper. Men batterierna kommer sannolikt att passa bättre för storskalig lagring av solenergi, än till mobilen.
Ligger långt fram
Chalmersforskarna, som ligger långt fram i startfältet, har sällskap av flera andra lovande tekniker, alla med en sak gemensamt: de har långt kvar till mållinjen.
– Det finns ingen batteriteknik idag som står inför ett exakt genombrott ut till marknad snart, konstaterar Greger Ledung, sakkunnig inom batteriforskning på Energimyndigheten.
Det är inte frågan om att en teknik ska lämna alla andra bakom sig och putta ner litium-jon-batterierna från prispallen.
– Det finns ingen silverbullet. Det kommer vara aktuellt med flera batteritekniker för olika nischer. I dagsläget har du olika typer av batterier, de kallas alla litium-jon, men de som sitter i mobiltelefoner och i fordon är helt olika batterier, säger han.
Det handlar alltså snarare om att ha olika teknik för olika grenar och låta veteranerna fortsätta utvecklas tills modernare och bättre tekniker går om. Några ska klara av mycket på kort tid och vara små, medan andra kan få lov att vara långsammare men hålla ut i långa loppet.
– Vi måste jobba snabbare och få till lösningar. Att inte göra det är ohållbart, men vi måste försöka göra det bra med fler ägg i korgen. Aluminiumteknik är en väldigt lovande teknik framåt, bland flera.
Handlar om att skala upp
Greger Ledung lyfter natrium-jonbatterier som exempel på andra tekniker som också strävar mot mål. Men för att nå ända fram handlar det också om att klara av att skala upp. Han nämner videoformatet Betamax som, trots bättre videokvalitet, på 70-talet fick se sig omsprunget av VHS-kassetter.
– Det är inte alltid den bästa tekniken som vinner, den måste också gå att tillverka på ett bra sätt.