– Den här kampanjen handlar om att sätta igång ett demokratiskt samtal om vilket samhälle vi vill ha efter valet och visa att det finns en stark opinion för jämställdhet, hållbarhet, allas lika värde och mänskliga rättigheter, säger göteborgaren Helena Mäki som är en av initiativtagarna till kampanjen och fortsätter:
Det är allvar nu. Ge ett bidrag till ETC Stödfond för att säkra utgivningen av Sveriges enda rödgröna dagstidning. Använd ETC Varuhuset eller:
Swisha: 123 508 754 9
BG: 5372-9141
– Själva kampanjen uppmanar inte att rösta på något särskilt parti utan det handlar om att nå väljare och genom samtal få alla att fundera kring vilket parti man tänker rösta på och vad det partiet står för.
Lanserades i Almedalen
#Röstamermänskligt lanserades på Almedalsveckan och många organisationer är nu med och sprider kampanjen.
– Jag upplever att det ofta är svårt att få organisationer att samlas under ett budskap, men den här valkampanjen visar på att det är allvar nu och att många går samman och arbetar för ett mer mänskligt Sverige. Jag gör det här ideellt därför att jag verkligen tror på kampanjens budskap, säger Helena Mäki.
Valkampanjen pågår i hela Sverige med olika typer av event på omkring 100 orter runtom i landet. Bland annat finns så kallade valbyråer på omkring 50 orter.
– Det är byråer som folk dekorerat i fantastiska färger och fyllt med med material om till exempel barnkonventionen och hållbarhetsfrågor. Det handlar om att ställa sig på gator och torg och skapa möten.
Kampanjat i hela Sverige
Helena Mäki har under sommaren rest runt i landet på en valturné och kampanjat.
– Det har gått jättebra. Det har varit kul att se kraften som finns i lokalsamhället och att alla är överens om att vi måste gå samman för att försvara vår demokrati. Extra roligt var det att se hur stort engagemanget var här i min egen stad. På uppstartmötet i Göteborg var det ett helt rum fyllt med engagerade människor!
I Göteborgs lokala grupp finns nu omkring 350 aktiva medlemmar och fyra valbyråer är sedan i lördags igång på Järntorget, Milleniumplatsen, Vårväderstorget och Angereds torg och kommer stå kvar tills dagen innan valet.
Vill ena vänstern
En annan rörelse som är mycket aktiv i årets valkampanj är svenska Momentum. Rörelsen, som ETC skrivit om tidigare, hämtar inspiration från sina brittiska föregångare och har till syfte att ena vänstern.
– Vi är en ganska nystartad rörelse, men det har hunnit hända en hel del sedan vi startade för tre månader sedan. Nu har vi precis kommit igång med kampanjandet. Vi har bland annat tryckt upp tröjor och klistermärken och målat banderoller, säger satirtecknaren Max Gustafson, som engagerar sig i rörelsen.
Svenska Momentum har funnits sedan början av sommaren och Momentum Göteborg har i dag omkring 40 aktiva medlemmar och cirka 300 facebookmedlemmar. Under fyra lördagar innan valet är de på plats i områden med lågt valdeltagande och kampanjar.
– Vi delar ut flygblad och påverkar folk att gå och rösta, helst till vänster. Det har gått väldigt bra, hittills har över tusen flygblad blivit utdelade och många har velat stanna och prata. Det verkar finnas en bitterhet och ett uppdämt behov av att uttrycka sin frustration över samhällsutvecklingen, säger Max Gustafson.
Han berättar att många medborgare han mött uttryckt en uppgivenhet och frågat sig varför de över huvud taget ska gå och rösta.
– En jag pratade med sade först att om han skulle rösta skulle det bli på SD. Men efter att jag lyssnat en stund på hans problem fick jag honom att lova att rösta vänster. Jag tror att många av SD:s väljare har ett hat mot etablissemanget som det går att rikta om. Alla som missnöjesröstar är inte nazister.
Kommer från Storbritannien
Momentumrörelsens arbete i Storbritannien, som till stor del har legat bakom Labourledaren Jeremy Corbyns framgångar, bygger mycket på att medlemmar knackar dörr och på andra sätt påverkar sina medmänniskor i närområdet.
– Det är viktigt att människor inte bara sitter och gnäller på Facebook. Det påverkar människor mycket mer att gå ut och tala ansikte mot ansikte, framför allt handlar det om att lyssna på människor och att prata med dem om sådant som angår dem.
Sammanlagt kommer Momentum att synas på fyra olika platser runtom Göteborg inför valet. Kampajerna sker alltid klockan tolv på lördagar. De återstående två lördagarna kommer de att kampanja i Hjällbo och Frölunda.
Verkar i socialt utsatta områden
Att Momentum valt att kampanja just i dessa områden är ingen slump.
– De flesta som röstar i socialt utsatta områden röstar åt vänster. Statistiskt sett har man därför sett att om vi får upp valdeltagandet i dessa områden får vi fler rödgröna röster, säger Max Gustafson.
Några som under valrörelsen arbetar mer bakom sina datorskärmar är nätverket Stoppa Västlänken nu.
– Sociala medier är vårt forum. Vi har både Facebook och Twitter i vårt namn och vi som privatpersoner är väldigt aktiva. Vårt fokus är grävande, säger Mats Lövgren, samordnare för nätverket.
Stoppa Västlänken nu är partipolitiskt obundna, har funnits i över tio år och har över 7500 medlemmar. Deras arbete syns bland annat mycket på olika debattsidor.
– Det märks att det är valtider. Nätverket får fler medlemmar än vanligt och det är högt tryck bland inlägg och kommentarer. Vi har ingen specifik kampanjstrategi inför valet men men har sparat lite på ammunitionen och har några debattartiklar på lut inför valet, säger Mats Lövgren.
De västlänksmotståndare som syns mest ute på gator och torg inför valet är Västsvenska folkinitiativet, som bland annat står bakom de demonstrationer som anordnats emot Västlänken.
– Så fort vi har fått polistillstånd klart kommer vi att stå vid Bältespännarparken där de politiska partierna har sina valstugor. Vi kan inte säga att folk ska rösta på det ena eller andra partiet, vi kan bara informera om de partier som går till val för att stoppa Västlänken, säger Caroline Thelning, ordförande.
Funnits på Way Out West
Nätverket har även varit ute och kampanjat under Kulturkalaset och Way out west.
– Vi informerar förbipasserande om Västlänkens enorma kostnader och konsekvenser. Vi kommer även att stå på ställen där det uppstår mycket bilköer och dela ut våra foldrar med uppmaning att rösta på de partier som driver rågan om att Västlänken ska stoppas. Vi kör ända in i kaklet fram till nionde i nionde.
Vad har ni fått för bemötande?
– 90 procent gör tummen upp och är överens med oss. Det är tydligt att folk inte vill ha Västlänken och nu är det upp till de politiska partierna att fånga upp folkets vilja.
Västsvenska folkinitiativet arbetar även på bred front i sociala medier och har bland annat gjort ett antal artiklar och kampanjfilmer.
– Många av oss som engagerar sig ideellt jobbar inom kommunikation och marknadsföring. Vi har mellan tre och fyra hundra betalande medlemmar och 1448 medlemmar på Facebook. Vi arbetar hårt kvällar och helger och vi gör det för att vi vill rädda vår stad.
Hur tror du ert arbete kommer påverka utgången av valet?
– Det är klart att det kommer påverka! Allt fotarbete som görs har en stor påverkan på hur folk väljer att rösta. Vi är otroligt många som engagerar oss i det här och vi har nått en enorm framgång med våra kampanjer i sociala medier de senaste veckorna.