Thomas Gunnarsson är på väg med tunnelbanan från Skanstull till Globen. Han tycker inte att SL-kortet borde kosta mer än 500 kronor i månaden.
– Fast i grund och botten tycker jag att det borde vara gratis. Det är en demokratisk fråga som handlar om att folk måste kunna röra sig för att kunna vara en del i samhället, säger Thomas Gunnarsson.
Efter sommaren ska priset för SL-kortet höjas. Men redan i dag är kollektivtrafiken i Stockholm dyr, i måndags visade Dagens ETC att månadskorten här har stigit mest i hela landet sedan 80-talet.
1,88 kronor räcker
I dag finansieras SL till hälften genom skatten och till hälften genom biljetter. Trots att landstingets ekonomi krisar har den borgerliga majoriteten avvisat alla förslag om att höja skatten.
– Nej, i dag är det snarare så att SL till något högre del finansieras av skatter än biljettintäkter, säger Claes Wersäll, pressekreterare hos Moderaterna.
Skulle SL helt och hållet bekostas med skattemedel skulle landstingskatten behöva höjas med 1,88 kronor per intjänad hundralapp, från dagens 12,10 kronor. Då är också kostnaden för en 20-procentig ökning av driftskostnaderna inräknade.
För en stockholmare som tjänar 25 000 kronor i månaden skulle det innebära en skatteökning på 349 kronor i månaden. Till och med den som tjänar 40 000 kronor, och köper SL-kort varje månad, skulle tjäna på att kollektivtrafiken lades på skatten, visar Dagens ETC:s uträkningar. Men politikerna är motvilliga:
– Vi ställer oss bakom den finansieringsmodell som finns i dag. Att bara använda sig av skatter är ett filosofiskt resonemang, säger Nanna Wikholm (S), oppositionslandstingsråd.
”Gör tvärtom”
Thomas Gunnarsson tycker att politikerna prioriterar fel när de väljer vad skattepengarna går till.
– Till exempel lägger de mycket pengar på att tvätta bort graffiti. Fråga vem som helst om de står ut med att ha lite klotter mot att tunnelbanan är gratis, så kommer de att svara ja, säger han.
Södermalmsbon Maria Backlund är inne på samma linje. Hon menar att kollektivtrafiken borde vara gratis som ett sätt för att minska bilismen.
– Om de ska höja priserna borde det bli fler turer, då är det okej om det kostar mer. Men det är ju inte det politikerna gör nu – de gör tvärtom, säger hon.