– Alla vet vad de ska jobba med. I stället för att vi får uppgifter på lappar finns allt här på datorn. Det ligger i olika mappar, säger Rahma Ali, som går i 8 A på Vivallaskolan. Mapparna finns på skolans gemensamma läroplattform, It´s learning. Där finns inte bara lektionsuppgifter och läxor utan även information om frånvaro, påminnelser och bedömningar. Men det är inte bara hur uppgifterna organiseras som har förändrats sedan eleverna fick var sin dator. Datorerna har påverkat skolarbetet på många olika sätt.
Läraren Ferid Debasso går runt i klassrummet och hjälper eleverna. Han är SO-lärare här på högstadiet i Vivalla och han ser stora fördelar med att alla elever har en egen dator. Främst tror han att arbetssättet har ökat medvetenheten om vad som är målet med olika uppgifter, eftersom eleverna tar del av planering och bedömningar kontinuerligt. Men datorerna har också bidragit till en ökad mångfald i lärandet. Eleverna kan visa sina starka sidor på olika sätt. Till exempel kan kunskaper om franska revolutionen redovisas som en film, en text, en tecknad serie eller en power point-presentation. Arbetet bedöms efter innehållet, inte efter formen. Men formen gör jobbet mer intressant, både för eleven själv och för klasskompisarna.
– Gör man en film i stället för att skriva ett papper så visar man andra förmågor också. Det gör lärandet mer lustfyllt och eleverna växer, säger han.
Eleverna är också nöjda med den nya tekniken. I ett litet arbetsrum strax intill berättar Amina Youssouf om hur undervisningen har förändrats.
– Det går snabbare och lättare att göra uppgifterna på datorn. Och när man ska redovisa får man göra det på olika sätt. Till exempel kan man göra en film, säger hon.
– Och om man inte förstår ett ord kan man lätt söka efter ordet, och de som har svårt för att läsa kan höra texten i stället, säger Rahma Ali.
I datorerna finns fler funktioner som underlättar skolarbetet. Till exempel finns det ett rättstavningsprogram.
– Använder du slang så ser du direkt att det är fel, och det syns även om stavningen är fel. Och då kan man jobba med att hitta rätt ord eller synonymer för att det ska bli en bra text, säger Hussein Sabah.
– Redovisningarna blir bättre. När vi gick i sexan läste man stödord från ett papper. Nu kan man använda power point och bilder så att det blir mer intressant att lyssna, säger Fahd Kawa.
Men det finns självklart en del negativa sidor också. Datorer går sönder ibland, de kan få virus eller bli stulna, och så gäller det förstås att ha självdisciplin.
– Nackdelen är att man kan använda datorerna till att spela spel eller att gå in på Facebook i stället för att jobba med skolarbetet. Och så är det ett problem att man inte övar på att skriva utan dator. Vi får ju inte använda datorerna när vi ska skriva nationella prov, säger Hussein Sabah.