Varför slutade du flyga?
– Det hände inte från en dag till en annan, det har liksom blivit tydligare bara allteftersom. Jag har inte flugit nämnvärt sedan mitten av 90-talet, delvis på grund av miljöfrågor. Men också för att jag valt en enklare livsstil, där flygandet är en lyx som inte ingår.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Tycker du att folk blivit mer medvetna om flygets klimatpåverkan?
– Flygandet ökar, den stora boven är lågprisflygandet, och jag upplever att ju närmare och tydligare klimatförändringarna kommer, desto mer verkar många ”unna sig”.
Hur brukar folk reagera när du berättar att du inte flyger?
– Det känns mest som att jag ger folk dåligt samvete, att det väldigt snabbt handlar om andras ursäkter till varför just dom inte kan välja bort flyget. Och jag säger aldrig så drastiskt som att ”jag har slutat flyga”, jag är aldrig ute efter att provocera.
”Jag slutade flyga på grund av alla larmrapporter”
Shanti Wittmar, teknisk säljare av vegetationstak, flygfri sedan september.
Varför slutade du flyga?
– Jag är ”nybörjare” på detta med helt flygfritt, men har tänkt på det i ett par år. Min sista resa gjorde jag i september och då tänkte jag verkligen på att det förmodligen är sista gången jag sitter i ett flygplan. Det är helt och hållet av miljö-skäl. Jag bestämde mig för att sluta flyga på grund av alla larmrapporter om att vi har mycket mindre tid att vända utsläppskurvan än det tidigare pratats om.
Vad är mest utmanande med att sluta?
– Jag anar att det kan uppstå knepiga situationer med jobbet. Samt ett årligt event i England i september som jag helst inte vill missa – men nästa gång får jag hitta ett annat sätt att ta mig dit. Jag tycker om att se nya platser och skulle önska att få se många ställen som jag nu troligen aldrig kommer att ta mig till. En del vänner långt bort kommer jag nog inte att se igen.
”Ett ställningstagande för planeten”
Lillemor Kvist, pensionär, varit flygfri i tre år.
Hur medvetna tycker du att människor är om flygets effekter?
– Det känns bekymmersamt att så många som själva har barn och är rätt miljömedvetna ändå flyger utifrån olika argument; att det ändå kommer att gå åt skogen, att det är bra att resa ut i världen, att man behöver komma bort... Det är också problematiskt att flygbolagen kampanjar med oerhört billiga resor vilket gör det svårt för många att stå emot.
Varför slutade du flyga?
– Jag har flugit väldigt lite i mitt liv, inte alls sedan 2-3 år tillbaka och kommer inte att göra det förrän det miljömässigt är hållbart. Jag har ingen bil och har alltid varit skeptisk till fossila bränslen. Jag uppmärksammade Standing Rock förra året och det ledde till att jag började undersöka hela kedjan av utvinning av olja och gas. Efter att ha insett konsekvenserna känner jag mig helt övertygad om att detta måste bort så fort som möjligt. För mig är det ett ställningstagande för planeten, för människorna, för urbefolkningarna och mot exploatering och girighet.
”Nu får jag äntligen segla över Atlanten!”
Per Ribbing, doktorand i förnybar elproduktion, flygfri sedan 2011.
Varför slutade du flyga?
– Jag råkade hamna mitt i ett oljekrig i Amazonas nyåret 1993–94. När jag förstod hur smutsig handeln med olja var och att den faktiskt kostade människor livet bestämde jag mig för att köpa min första elbil. Så när jag först började undvika fossila bränslen var det inte av klimatskäl.
Vad är den största utmaningen med att inte resa med flyg?
– Min dotter studerar nu i USA. Jag vill åka dit och hälsa på. Jag har själv bott i USA ett år. Fast – ärligt talat – det är inte jobbigt – det är bara kul. Nu får jag ju äntligen segla över Atlanten!
Vilka är dina bästa tips för en Europasemester utan flyg?
– Use your brain – go by train. Jag åker regelbundet Interrail i Europa med min vikbara elcykel.
”En enda lång arbetsresa raderar 20 års källsortering”
Malena Ernman, operasångerska, flygfri i snart två år.
Hur kommer det sig att du tog beslutet att sluta flyga?
– Om jag som individ vill kunna leva upp till Parisavtalet måste ju alla mina utsläpp minska till noll. Med dagens utsläppstak har vi högst 19 år på oss och för flyget finns inga hållbara lösningar i sikte. En enda lång arbetsresa raderar 20 års källsortering och en fungerande atmosfär är en begränsad naturtillgång som tillhör allt levande lika mycket. Jag anser mig inte mer värd än någon annan och därför är det en självklarhet för mig att begränsa min rätt göra slut på våra gemensamma resurser.
Hur går flygstoppet ihop med ditt yrke?
– Det går inte ihop så jag har slutat att jobba på de flesta av mina arbetsplatser som ligger för långt bort. Jag har tagit ett steg tillbaka helt enkelt.
Hur brukar folk reagera på ditt beslut?
– Bra. För två år sedan hade det nog varit annorlunda, men nu börjar väldigt många få upp ögonen för klimatkrisen och inte minst att flyget är det i särklass sämsta för klimat och miljö.
”Lättaste sättet att minska min klimatpåverkan”
Anders Lindahl, teknisk innesäljare, flygfri sedan 2013.
Vad är jobbigast med att inte flyga?
– Det enda jobbiga är väl att acceptera att det finns platser på andra kontinenter som man inte får se, men jag anser att det är en liten uppoffring jämfört med alternativet.
Hur kom det sig att du bestämde dig för att inte flyga mer?
– Jag hade egentligen bestämt mig för det tidigare, men i samband med min sambos 50-årsdag gick jag med på en Sydafrikaresa. Det är enda resan jag gjort utanför Europa. Jag bestämde mig för att sluta flyga eftersom jag vill att det skall finnas en jord till mina barn att leva på, och även om jag inte flög mycket innan heller så var det det lättaste sättet att minska klimatpåverkan.
”Det måste finnas individer som går före”
David van der Spoel, professor i biologi, flygfri i fyra år.
Har du något bra tips för den som vill resa i Europa utan att flyga?
– Man kan boka biljetter själv genom webbsidor, eller köpa Interrailkort och låta en resebyrå köpa platsreservationer. Ibland kan man behöva övernatta på grund av minskat antal nattåg. Det är rätt enkelt att hitta boende i Köpenhamn eller Hamburg om man bokar i förväg.
– Det skulle kunna vara mycket enklare att åka tåg ut i Europa ifall Sverige inte infört gränskontroller. Varje tågbyte är ett orosmoment som kan leda till missade anslutningar. Men i år har det blivit fem långresor med tåg, ut i Europa från Uppsala där jag bor. Först till Skottland för semester och för att hälsa på ett av mina barn, sedan jobbresa till Tyskland, släktbesök i Nederländerna, jobbresa till Österrike en snart ännu ett släktbesök till Nederländerna.
– Jag rekommenderar att ladda Ipoden och ta med en bra bok. Arbeta går bra på tåget också.
Varför slutade du flyga?
– För att vi alla drastiskt måste minska vår förbrukning av naturresurser och minska våra utsläpp. Även om politiken måste göra de viktigaste grejerna måste det finnas individer som går före.
”Har inte missat något avgörande”
Lise Nordin, riksdagsledamot och energipolitisk talesperson för Miljöpartiet. Flygfri sedan 2011.
Hur funkar det att inte flyga som riksdagsledamot?
– Jag har inte missat något avgörande för mitt uppdrag – det har funkat att ta tåg eller båt de gånger jag gjort längre resor i Europa. Däremot har det varit andra saker som varit svåra. Riksdagens resebyrå klarar inte av att boka mina resor ibland, och då har jag fått vända mig till privata resebokare. Ibland har jag blivit ombedd att lämna en skriftlig motivering till varför jag inte vill flyga, och det känns fel. Jag ser det som att jag banar väg för andra riksdagsledamöter som vill göra som jag. Men jag upplever tyvärr inte att det blivit bättre eller enklare under de senaste sex åren.
Vad kan ni politiker göra för att minska flygets klimatpåverkan?
– Det finns många olika saker som görs nu, som regeringens införande av flygskatt 1 april nästa år, utredning om bioflygbränsle och satstning på höghastighetståg. Det är också viktigt att vi ändrar systemen och ser till att det finns rimliga alternativ till flyget. Att det inom Europa ska finnas ett gemensamt system för tågresor borde egentligen vara självklart, men det saknas.
”Vill man förändra världen kan man alltid börja med sig själv”
Heidi Andersson, världsmästare i armbrytning, flygfri sedan 2015.
Du och din make (f.d. skidskyttestjärnan) Björn Ferry ska vara fossilfria 20 år tidigare än det mål riksdagen satt upp för hela landet. Hur tänkte ni kring det?
– Det var Björn som undrade om vi inte skulle ha målsättningen att vara fossilfria år 2025, vilket jag tyckte lät bra. Om en hel nation ska vara klimatneutrala år 2045 borde rimligtvis enskilda individer kunna bli fossilfria innan dess. Vill man förändra världen kan man alltid börja med sig själv.
Borde var och en ta mer ansvar för klimatet?
– Ja. Vad lilla jag gör i pyttelandet Sverige har faktiskt betydelse. Sverige har alla förutsättningar att kunna bli världens första fossilfria välfärdsnation, och många stora nationer tittar på oss. För att påskynda omställningen krävs politiska beslut, men politiker fattar sällan beslut som inte ligger i linje med vad de uppfattar att folket vill. En global koldioxidskatt skulle underlätta arbetet med att uppnå Parisavtalet. Ett första steg som alla kan göra är att ta reda på hur ens hur ens fossila avtryck ser ut. Det visar var man behöver göra de största insatserna, vilket för de flesta blir kring transporterna.
”Tåg är det självklara valet”
Elin Ångman, forskare i miljökommunikation, flygfri sedan 2013.
Vilka är dina tips för en flyglös Europasemester?
– Tåg är ju det självklara valet för en Europaresa. Ett långsamt resande passar perfekt nu när vi alla lever så stressade liv. Mitt bästa tips är att gå med i den genomtrevliga Facebook-gruppen Tågsemester där du får veta allt som är värt att veta om att ta sig runt i Europa via tåg.
Varför slutade du flyga?
– Jag insåg att mycket annat jag gjorde för miljön var småpotatis jämfört med flyget. Det retade mig att folk klappade sig på ryggen för att de köpte ekologiskt ibland och var duktiga på att återvinna fönsterkuvert, för att sedan åka till Thailand på semester, och insåg att jag var likadan.
Har folk blivit mer medvetna om den här frågan?
– Jag tycker inställningen har ändrats bara det senaste året. Även om det fortfarande finns sorgligt lite i vanlig media har det ändå dykt upp några krönikor som tar upp ”elefanten i rummet”, vårt flygande. Det finns några kändisar som gått ut och sagt att de slutat flyga. Medlemsantalet i Facebook-grupper ökar stadigt.