Om du upplever att det är ovanligt trångt på bussarna och spårvagnarna har du helt rätt. Under året har resorna med kollektivtrafiken i Göteborgsregionen ökat med sex procent. Ökningen är störst på spårvagnarna där trafiken har växt med mellan sju och åtta procent. Jarl Samuelsson, affärsenhetschef på Västtrafik, tror att en förklaring är de stora ombyggnationerna i centrala Göteborg.
– Det är svårt att ta sig fram med bil och då väljer många kollektivtrafiken. Dessutom håller Göteborg på att gå från en småstad till storstad och i större städer blir det ofta tufft i rusningstrafiken, säger han.
Ny tabell på gång
På söndag inför Västtrafiks en nya tidtabell för hela regionen. Förhoppningen är att den ska minska trängseln. De populära linjerna får fler avgångar, till exempel buss 18 mellan Backa och Johanneberg och buss 25 mellan Balltorp och Länsmansgården. Det kommer även att sättas in fler pendeltåg till kranskommunerna. Samtidigt kommer linjer med färre resenärer att få ett minskat utbud.
– Vi gör nödvändiga förändringar hela tiden för att få med oss kunderna. Vi försöker använda de resurser vi har för att göra trafiken bättre. Det är trångt i Göteborgstrafiken samtidigt som vi får ett ökat resande. Då måste vi se till att få resurser på rätt ställen, säger Jarl Samuelsson.
Längre vagnar
Under året kommer även antalet spårvagnar i Göteborg öka. Under rusningstimmarna idag går trafiken på max – så gott som alla fordon rullar. Därför har Västtrafik köpt in 40 nya spårvagnar. Den första anlände till Göteborg förra veckan och under våren ska den provköras minst 20 000 kilometer. Företaget räknar med att ett tiotal av de nya spårvagnarna kommer vara ute i trafiken om ett år.
Västtrafik ska också köpa in längre spårvagnar för att minska trängseln. Det ligger dock några år fram i tiden. De tittar också på att lägga om några busslinjer så att de inte trafikerar Brunnsparken. Nu blir det ofta långa köer med bussar och spårvagnar som väntar på att få köra in i flaskhalsen och släppa av sina passagerare.
Som resenär kan man underlätta för trafiken genom att resa vid andra tidpunkter än de mest populära. Jarl Samuelsson tipsar alla som inte måste resa i rusningstrafik att välja en tidigare eller senare resa.
– Ibland måste man såklart till jobbet, men ibland åker man på vissa tidpunkter av ren slentrian. Om du kan välja andra tider är det bra för dig och de andra resenärerna, säger Jarl Samuelsson.
Tidtabell för nästa år
Den nya tidtabellen gäller för hela nästa år. Men om trafikflödena förändras under årets gång kan Västtrafik gå in och ändra. De kan exempelvis sätta in förstärkningsbussar på sträckor där de märker att många reser. Enligt Jarl Samuelsson har de bättre koll än någonsin på var vagnarna brukar bli överfulla och vilka busslinjer som används flitigast. Tidigare förlitade de sig på att resenärerna blippade sina kort, men nu har de ett betydligt mer säkert sätt att föra statistik på.
– Om du tittar rakt upp vid ingången när du går på bussen eller spårvagnen så ser du en sensor som räknar alla kunder. Det gör att vi får väldigt detaljerad statistik hur flödena ser ut, säger Jarl Samuelsson.