BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Dansen har öppnat nya dörrar för Felicia Sparrström– en värld som hon trodde hon var utestängd ifrån.
– Jag blir fortfarande helt varm av att jag får ta del av detta. Jag har blivit så van genom livet att inte vara välkommen i alla rum och sammanhang. Det är därför detta blir så stort – att jag faktiskt får det, säger Felicia Sparrström som är född med ryggmärgsbråck och är rullstolsburen.
Hon får utgå från sin kropp och sina erfarenheter och det faktum att hon ”sitter i stol”. Hon spelar också teater vilket är med och stärker scenkänslan. Nu är Felicia Sparrström helt säker på att det är dans hon vill syssla med framöver.
När hon inte sysslar med scenkonst jobbar Felicia Sparrström på ett assistansbolag som webb- och gruppansvarig. Hon är också en flitig bloggare.
Grundades 2010
Det internationella danskompaniet Spinn har funnits sedan 2010 och var det första professionella danskompaniet som jobbar med personer med och utan funktionsvariation.
– Men det finns ingen dansutbildning för dansare med funktionsvariation. Det var anledningen till att vi skapat ett eget växthus för dansarna och också se till att vårt kompani kan fortleva. Vi skapade Spinn Unga, för unga vuxna, och sedan Spinn Växa, för barn.
Det berättar Anna Bergström, som är en av två verksamhetsledare för Spinn Unga.
– Samhället är fortfarande så segregerat. Vem har rätt att utbildas och utvecklas? Och de med och utan funktionsvariationer möts sällan på ett naturligt sätt. Alla håller med om att vi vill ha ett samhälle som är till för alla på pappret. Men sedan stannar debatten av när alla håller med, menar Anna Bergström.
Spinn Unga vill bryta detta. Alla är en resurs – det spelar ingen roll vilken kropp eller bakgrund du har.
– Hit kommer du med hela dig och du måste göra spännande val, sådant som inte ryms i traditionell scenkonst. Och egentligen handlar det mer om etik än metodik, förklarar Anna Bergström.
Felicia Sparrström nickar instämmande där vi sitter och pratar vid ett av fikaborden på Världskulturmuseet under en paus i programmen.
– Det har varit svårt för mig att komma över den traditionella normen, jag jobbar fortfarande med det, förklarar Felicia Sparrström.
I dag har Felicia Sparrström en lärlingsplats i Spinnunga som består av 13 dansare i åldrarna 17–29 år. Studieförbundet Bilda och Allmänna Arvsfonden är med och stöder verksamheten. Här ges utbildning och coachning till var och en utifrån sina förutsättningar.
Felicia Sparrström vet vad hon vill i fortsättningen.
– Jag vill jobba med Spinn – och teater, det är mitt mål.
Billie Hammarberg, även hon dansare i Spinnunga, ansluter till samtalet. Hon har varit med från starten och har gått dansutbildningar tidigare så för henne är detta en form av påbyggnad.
Tillsammans med en kollega driver Billie Hammarberg också Danskompaniet Spinns projektet Virkhall – en kombo med virkning och den jamaicanska dansformen danshall.
– Det handlar om eget skapande och gestaltning för alla. Det har varit både för lågstadieelever, äldre och ensamkommande.
Ingen nervositet märks
Nu börjar det dra ihop sig för föreställning. Om en stund ska alla tre medverka på scen i programpunkten som presenterar Spinn och Spinnunga. Ingen verkar dock ett dugg nervös.
Men så står också gruppen mycket på scen – något som stärker självkänslan.
– Dansen plockar fram dina inneboende krafter, menar Anna Bergström, som också hon har en funktionsvariation.
Under sin dansutbildning drabbades Anna Bergström av reumatisk ledgångsreumatism och blev tillsagd att det inte kommer att funka med dans för henne.
– Men det gör det. Tack vare dansen har jag fått större tillgång till min kropp än vad jag trodde var möjligt när jag blev sjuk, trots att sjukdomen varierar i intensitet, säger Anna Bergström.
Vi drar oss ner mot konferensrummet och scenen som delvis är draperad med virkning från Billie Hammarbergs projekt.
Tryggheten viktig
Under ledning av Spinns konstnärliga ledare Veera Suvalo Grimberg visar sedan dansare från Spinn och Spinn Unga upp några personliga berättelser – som knyts ihop med inspiration från Virkhall.
Kommunikationen är påtaglig.
– Tryggheten är enormt viktigt. Vi tar hand om varandra, säger Anna Bergström.
Tryggheten är också en fast lokal numera, i ABF-huset vid Järntorget.
– Jätteskönt med en egen plats och som är tillgänglig. Vi har alla varit med och borrat och hamrat, skrattar Anna Bergström.
Under våren ska Spinn Unga och Spinn Växa göra en större slutföreställning då man går över från att vara ett projekt inom arvsfonden till att bli en etablerad verksamhet.
– Till syvende och sist arbetar vi med mänskliga rättigheter, även om vårt uttryck är dans. Nu hoppas vi att det ska gå i lås med bidrag så att det här får vara med än ett projekt, säger Anna Bergström.