Daniel Helldén vill bli ett grönt språkrör: ”Privatjet ska förbjudas”
MP behöver vässa sin politik, menar Daniel Helldén. ”Väljarna måste känna att det är vi är dem som alltid står upp för klimat och miljö. Och det gör de inte alltid idag.”
Bild: Stina Stjernkvist/SvD/TT
Dagens ETC
Han har kritiserats för sitt högersamarbete i Stockholm och säger att MP inte ska bli ett vänsterparti. Nu kandiderar Daniel Helldén till språkrörsposten med budskapet att partiet måste fokusera.
– Det är miljö och klimat som vi ska prata om, säger han.
– Vi behöver ha den spetsen. Väljarna måste känna att det är vi är dem som alltid står upp för klimat och miljö. Och det gör de inte alltid idag, fortsätter han.
Men tror du inte att väljarna också vill veta var MP står i andra aktuella frågor som gängkriminaliteten och koranbränningar?
– De är så klart otroligt viktiga samhällsfrågor. Samtidigt har vi under den här sommaren haft extremt torka och översvämningar runt om i världen. Då ska vi finnas där hela tiden och peka på problemet och berätta för svenskarna hur vi ska lösa det. Det är vår främsta uppgift och en prioriteringsfråga när det mediala utrymmet är litet för ett mindre parti.
Märta Stenevi har varit en stark röst just för att MP ska bredda sig och prata mer om andra frågor, inte minst om social rättvisa och jämställdhet. Skulle du kunna vara parhäst med henne på språkrörsposten?
– Jag ser inget som helst problem med det utan tvärtom. Vi skulle bli en bra matchning. Jag ser behovet av att vi koncentrerar viktig kommunikation till klimat- och miljöområdet och Märta kan på ett bra sätt ta hand om andra frågor.
Flera av de andra språkrörskandidaterna har lyft att det är viktigt att kombinera den gröna omställningen med en rättvis fördelning. Håller du inte med om det?
– Jo det gör jag, och jag tycker att vi missade det under den tiden vi satt i regeringsställning. Vi klarade inte att både utforma förslagen och kommunicera så att människor förstod hur de ska komma alla till del. Vi har heller inte varit tillräckligt bra på att utforma reformerna på ett sådant sätt att de som har det sämre ställt eller inte bor i storstäderna är med på tåget.
Är du vänster eller höger?
– Jag är miljöpartist och grön och det står jag för. Vi gröna står utanför höger-vänster-skalan. Det är något speciellt med att vara grön och har man varit aktiv länge i Miljöpartiet så känner man i magen vad det betyder.
När du var trafikborgarråd i Stockholm under den senaste mandatperioden, samarbetade MP med de borgerliga partierna och det drevs en hel del högerpolitik i Stockholm med stänkta skatter, utsålda skolfastigheter och ombildningar av hyresrätter till exempel. Skulle du vara okej med att samarbeta kring en sådan politik i hela landet?
– Miljöpartiet har haft många samarbeten med andra partier. Jag ser det som att vi har två centrala uppgifter som parti, att bedriva en radikal miljöpolitik och att stänga dörren för högerpopulismen. Det som hände efter valet 2018 var att det rödgrönrosa samarbetet, som vi satt i, förlorade majoriteten och SD blev vågmästare. Vi gick då in det blåa samarbetet för att blockera SD från Stockholmspolitiken. Det tycker jag kommer bort när man diskuterar vad vi gjorde i Stockholm. Men på nationell nivå nu är det något helt annat. Moderaterna och Kristdemokraterna, är partier som vi inte kan samarbeta med. Det finns det inte på kartan.
Kritiken mot MP i Stockholm går ut på att partiet lokalt förde en politik som man sa att man inte ville föra på riksplanet, till exempel när det gäller utförsäljningen av skolfastigheter. Kan man lita på dig och MP?
– Vi drev en otroligt ambitiös klimatpolitik och sänkte utsläppen för stockholmarna med över ett ton. Det är det centrala. När det gäller samhällsbyggnader som till exempel skolfastigheter så såldes det både under det rödgrönrosa styret och under det grönblåa. Jag tycker det är kortsiktiga lösningar att sälja ut samhällsfastigheter. Men vi fick kompromissa.
Om vi då koncentrerar oss på miljöfrågorna som du vill göra. Ska vi få fortsätta att flyga på charter till Medelhavet?
– Jag tycker att man ska tänka efter när man flyger och helst låta bli. Jag flyger till exempel inte.
Flygskatten är alldeles utmärkt och jag tycker att man borde arbeta med flera kreativa lösningar för att minska flygandet, till exempel fullt ut beskatta flygbränsle. Sedan så tycker jag att de intäkter man får in på ett mycket tydligare sätt måste gå till att ställa om flyget. Att det sedan finns privatjet som far runt, det är förkastligt. Det tycker jag ska förbjudas.
Hur är det med att låta oss fortsätta köra fossilbil då?
– Jag arbetade hårt när jag var i trafikborgarråd i Stockholm med att möjliggöra för stockholmarna att kunna skaffa elbil med en enorma satsning på laddinfrastruktur. Sådana saker måste vi ju göra. Vi måste skapa de här alternativen för medborgarna. Som vårt förslag till Sverigekortet, 499 kronor i månaden för att åka kollektivt i hela landet. Det är en sån viktig push-effekt för att folk att låta bli bilen. Utanför städerna är kollektivtrafiken dock ofta under all kritik. Här har jag varit med och tittat på lösningar med självkörande fordon. Om några år skulle vi kunna ha en sådan försöksverksamhet i något län.
Idag är MP:s genomsnittliga väljare en välutbildad kvinna i någon av Sveriges tre storstäder. Hur ska ni nå fler män på landsbygden?
– De reformer som har gjorts har inte tagit hänsyn till de förhållandena som finns till exempel på landsbygden. Och det är något som har varit problematiskt tycker jag för MP:s politik. Varje gång vi arbetar med att få till klimat- och miljöåtgärder som är nationella så måste vi också se till de olika förutsättningar som finns runt om i landet. Jag skulle vilja att vi införde en kilometerskatt på bilar. När du kör får du helt enkelt en avgift per kilometer. Då skulle man kunna differentiera den så att den är mycket högre i Stockholm än på landsbygden, för i Stockholm behöver man inte bil.
Så kravet på omställning skulle inte bli lika högt på de som bor på landsbygden som på de som bor i storstäderna?
– Man måste se till att det finns olika förutsättningar. Sedan tycker jag att vi borde ha mer av riktat stöd, som en höge bonus om du köper elbil när man bor på landsbygden. Elbilar är ju fantastiska på landsbygden där en stor majoritet bor i egna fastigheter. Du kan ha tankstationen i väggen på huset.
Tror du att intresset för miljö- och klimatfrågan är så stort att landsbygdsbefolkningen väljer att rösta på MP då? Om du å ena sidan säger att MP ska fokusera på miljö- och klimat, men å andra sidan inte göra den omställningen lika hård på landsbygden.
– Jag tror att alla svenskar har ett intresse av miljö- och klimatfrågan. Självklart finns det ju de som är ointresserade och helt tondöva. Men jag tror att en majoritet känner att det finns ett otroligt stort behov av att göra reformer. Inte minst efter den här sommaren. Det handlar också om att förklara. Hur vi ska göra det, hur det ska komma alla till del och hur vi kan få det bättre när vi gör det.