Daniel Helldén tar ilskan som ett kvitto på att han fått saker gjorda.
– Vad jag har gjort under åtta år som trafikborgarråd är att ställa om staden. Det vore konstigt om jag som miljöpartist inte blev kontroversiell i det arbetet, säger han.
Vill du bilisterna illa?
– Nej. Vi har en fantastisk framkomlighetsstrategi som vi jobbar efter och som vi faktiskt är eniga om i staden. Den säger att vi ska prioritera gång, cykel och kollektivtrafik. Hela poängen är att staden ska funka och då måste det som tar mest plats maka på sig.
För några veckor sedan var det fler än män med bil som var arga. Den moderatledda majoritet i Stockholm som Miljöpartiet ingår i sålde sju skolbyggnader till privata aktörer. Mest stormade det kring försäljningen av Gubbängens skola till Internationella engelska skolan (IES). Oppositionen till vänster rasade allt vad man orkade. En pikant detalj var en klausul som skulle skydda skolbolagsjätten från den politik MP driver på riksplanet: förbud mot att göra vinst på skolverksamhet. Om beslut i den vägen fattas är IES nämligen fria att sälja fastigheten vidare, utan de begränsningar som annars finns i kontraktet.
Var försäljningarna en eftergift från er sida?
– Fastighetsfrågorna ligger hos Moderaterna, skolfrågorna hos Liberalerna. Det är de som hållit i det och drivit det. Skolbyggnaderna är ingenting som vi haft jättemycket diskussioner om. Man säljer en del av stadens över 200 skolor, samtidigt lägger vi sex miljarder på att bygga nya där de behövs.
Den skolpolitiska talespersonen på riksplanet Annika Hirvonen har kritiserat affären – men samtidigt försvarat MP med att ni gjort en kompromiss. Men du har en annan bild?
– Vi hade väl inte gått igång och flyttat byggnader på samma sätt om vi hade ansvarat för fastighetsfrågorna. Samtidigt har vi inte hållit på med de här frågorna vare sig i denna eller i den förra majoriteten.
Den fräna kritiken från oppositionen tolkar Daniel Helldén som brist på annat att klanka ner på.
– Jag förstår att V, S och Fi lyfter den här frågan, för allt annat funkar. Under den tid vi har suttit med har klimatutsläppen i Stockholm minskat med ett ton per invånare och vi är före alla målen.
In i rikspolitiken
Nu vill han till riksdagen. Med en fjärdeplats på riksdagslistan i huvudstaden finns chansen. Om det lyckas vet han vad han vill göra: Riva ner de hinder för klimatomställningen som han upplevt från myndigheter under sin tid som lokalpolitiker, till exempel när laddplatser för elbilar ska installeras. På varje parkeringsplats i innerstaden ska man kunna ladda 2030 har han lovat.
– Vi har en utrullningsplan för laddinfrastruktur som inte har sin like i landet, eller ens i Europa. I det arbetet stöter man hela tiden på en massa saker där det tar stopp.
Också infrastrukturfrågor står på hans agenda. Han vill se mer satsning på järnväg och cykel, mindre på bilvägar. Då behöver Trafikverket ”styras upp” med klimatmålen som rättesnöre, anser han. Idag bygger myndigheten vägar i strid klimatmålen, enligt Daniel Helldén.
– Man vet att för att klara dem måste biltrafiken minska, men samtidigt tuffar Trafikverket på med att bygga Förbifart Stockholm och att bygga om hur många vägar som helst ute i landet.
Samarbeta åt båda hållen
När Miljöpartiet höll kongress i höstas uppfattade många en vänstersväng. Ett program för social rättvisa klubbades med höjda skatter för rika bland förslagen.
Daniel Helldén gillade inte betoningen på fördelningspolitik. Sedan dess har Vänsterpartiet tonat ner delar av sin klimatpolitik, vilket fått MP-ledningen att kasta lystna blickar efter klimatengagerade V-väljare. Men det har inte fått Daniel Helldén att ändra sig.
– Miljö- och klimatfrågorna är våra kärnfrågor, där vi har ett starkt stöd hos väljarna. Vi ska se till att vara bäst på det området. Jag känner att det finns en räddhågsenhet när man börjar prata om en massa andra frågor. De finns i partiprogrammet, men det är inte där vi ska fokusera.
Han vill att MP håller öppet för samarbeten åt både höger och vänster. Ska man genomföra klimatomställningen har man inte råd att stänga dörren för borgerliga, menar han. På riksplanet ser han just nu inga förutsättningar för att kroka arm med M, KD och L eftersom de öppnat famnen för SD. Men det kan svänga, menar Daniel Helldén.
– När Nyamko Sabuni blev partiledare körde hon Liberalerna rakt ner i diket med sin SD-linje, det gick jättefort. Men ett parti kan också göra sig av med det där, man ska inte låsa sig efter hur det ser ut just nu.