När det blir snö och halka är det oftast kvinnor som skadar sig och bryter ben i fallolyckor. De cyklar, går och åker kollektivt i större utsträckning än männen, som oftare sitter bakom ratten.
Ändå väljer många kommuner att börja med att röja stora trafikleder för att först därefter ta sig an cykel- och gångstråk. I Karlskoga tänkte de ansvariga om för några år sedan och vände på prioriteringsordningen. Det blev känt som jämställd snöröjning.
– Uttrycket kom ur ett utbildningsprogram om jämställdhet generellt som vi höll på med. Man kan säga att vi blev på det klara med att sättet snöröjningen prioriteras på inte alltid är det allra bästa, bland annat inte ur ett jämställdhetsperspektiv. Traditionellt startar man med stora ringleder och arbetar sig neråt. Det som oftast kommer sist är busshållplatser, cykelvägar och liknande, säger Bosse Björk på Karlskoga kommun som var ansvarig för jämställdhetsprojektet.
Förskolor först
Idag röjer kommunen först kring förskolor och de stråk som leder till dem. Busshållplatser och cykelbanor är högprioriterade, och sedan kommer arbetsplatser och skolor. Bosse Björk säger att omprioriteringen egentligen inte var en särskilt stor sak och att den genomfördes helt smärtfritt.
– Det vi gjorde var helt enkelt att vi försökte vända lite på det och tänka: vem har svårast att ta sig fram när det är snö? Tio centimeter snö kanske är knepigare med cykel, barnvagn, rollator än med bil, säger han.
Öppnar för Karlskogamodell
I Stockholm prioriteras snöröjning och halkbekämpning på trafikleder, bussgator och högtrafikerade huvudgator. Kommunen skriver också på sin hemsida att ambitionen är att tidigt ploga vissa pendlingsstråk för cyklister. Mats Freij på trafikkontoret betonar att det finns stora skillnader mellan Karlskoga och Stockholm.
– Det man kan säga är att det här är Sveriges huvudstad och vi har väldigt mycket resor och transporter med kollektivtrafik på huvudgatorna. Sedan prioriterar vi också gång- och cykelbanor för det är många som antingen går eller åker buss till jobbet. Vi menar att det här är en riktig prioritering, säger Mats Freij.
Han får dock inte medhåll om prioriteringarna från sina chefer i stadshuset. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) öppnar för en liknande modell som i Karlskoga.
– Det är inte okej att folk ramlar och slår sig på Stockholms gator och vi kommer att öka prioriteringen när det gäller gång– och cykelstråk, säger han till DN.
Jan Schyllander på myndigheten för samhällsskydd och beredskap är inne på samma spår.
– Man måste få bort snön från trottoarerna tidigare. När man går och plattar till snön är det kört tills det blir väldigt milt igen, säger Jan Schyllander till DN.