Eltransportcykeln Armadillo har sedan några år blivit ett självklart inslag i gatubilden.
Johan Erlandsson har själv tagit initiativet till att utveckla ellastcykeln Armadillo. Han är vd för det Göteborgsbaserade bolaget Velove Bikes AB, men en förmiddag i veckan släpper han kontorsarbetet för att själv köra varutransporter åt utvecklingspartnern Pling. Arbetet för att förbättra cykeln är ständigt pågående och att regelbundet själv köra Armadillon hjälper honom att prioritera.
– Det finns hur mycket som helst vi skulle vilja göra, men det gäller att veta vad som är viktigast, säger han.
– Sen, på det rent egoistiska planet, så har jag ju varit med och utvecklat ett drömfordon. Det är gött att få ut och köra.
”Krävs radikalare åtgärder”
Det var år 2011 som de första tankarna på att skapa ett hållbart fordon kom. Johan Erlandsson, som sedan tidigare var intresserad av miljöteknik och elbilar, började en doktorandtjänst på Chalmers och satte sig in i grundläggande miljö- och resursanalys.
– Då var det ganska lätt att inse att det inte funkar rent resursmässigt om alla ska ha varsin elbil, säger han och fortsätter.
– Det tar jättelång tid innan det går ihop. Man kan nå låga utsläpp på sikt, men inte så snabbt att vi klarar tvågradersmålet. Så snabbt ställer man inte om elproduktionen, som är den som är avgörande om man ska ha låga utsläpp från elfordon, säger han.
De flesta svenskar tänker kanske på el som utsläppsneutralt, men det gäller el som produceras med exempelvis vatten- och kärnkraft, som i Sverige, men så ser verkligheten inte ut på alla håll i världen.
Därtill består varje skåpbil av uppemot två ton metaller och andra material som är resurs- och energikrävande att producera.
– Det krävs mycket radikalare åtgärder. Då började jag titta på ultralätta fordon, säger han.
”Blir billigare för branschen”
Till en början var målet att utveckla ett lätt och energisnålt fordon för privatpersoner. Men det föll på prislappen. En eltransportcykel kostar omkring 100 000 kronor.
– Den första tanken var inriktad på mobilitet, att transportera sig och sin familj. Sedan har det dragit sig åt det professionella hållet för att det rent affärsmässigt är lättare att komma igång. När man börjar i liten skala blir utrustningen dyr. Men som tur är så är det inget problem för logistikbranschen. Det blir ändå billigare för dem, säger Johan Erlandsson.
2015 registrerades företaget Velove Bikes AB och i dag finns eltransportcyklarna på flera håll i världen och har kunder som DHL Express, DB Schenker och Bring. Men de flesta kunderna är fortfarande i pilotstadiet och i dag finns totalt 160 Armadillos på marknaden. Drygt 100 av dem ägs av DHL Express och merparten används i Nederländerna, Belgien och Österrike.
För kunderna är vinsten effektivitet. Det är lätt att ta sig fram snabbt och buden slipper fastna i bilköer. Tester i Nederländerna visar att cykelbud som kör Armadillo är dubbelt så effektiva som bilburna bud under rätt omständigheter. Men det är inte bara kunderna som tjänar på elfraktcyklarna, även klimatet vinner på den här metoden att frakta varor. Inrikes transporter är i dag en av de största bovarna i Sverige när det gäller utsläpp av både farliga partiklar och växthusgaser.
Kan ersätta var femte leverans
Med elfraktcykeln minskar utsläppen per transport radikalt. Tester där Armadillon har jämförts med en eldriven skåpbil visar att cykeln bara förbrukar sex procent så mycket el som skåpbilen. Även utsläppen av partiklar minskar med cykeln jämfört med skåpbilen, eftersom en stor del av partikelutsläppen från motorfordon kommer från väg-, däck- och bromsbeläggslitage.
Men eltransportcykeln har sina begränsningar.
– Den kan inte ta hur mycket last som helst. Det är ju småleveranser som gäller, säger Johan Erlandsson.
Eltransportcykeln kan i dagsläget ersätta cirka 20 procent av dagens leveranser.
– Man ska inte hävda att man löser alla transportproblem med det här. Men man kan lösa en rätt stor del, och för den delen det handlar om blir det en väldigt stor skillnad. Andelen leveranser som är möjliga att göra med lastcykel ökar också allteftersom e-handeln går mot snabbare leveranser, säger Johan Erlandsson.
I år satsar Velove på att bygga 300 cyklar. Det är en tredubbling jämfört med förra året. I dagarna lanseras cykeln i större skala i Tyskland och Johan Erlandsson säger att han räknar med att rulla ut många fordon i landet i år.
Samtidigt är det fortfarande många kunder som väljer att ta det försiktigt och köper en cykel i taget. Att byta system sker inte över en natt.
– Vi får många frågor om hur man gör när det är kallt och regnar. Det enkla svaret är att Pling har kört sex vintersäsonger med de här cyklarna i Göteborg där vi har ganska besvärliga förhållanden. Vi har aldrig missat en leverans. Två har blivit försenade, men vid det tillfället hade skåpbilarna ännu större problem med snön än vi, säger han.