– De dagar då det är absolut högst flöden i rusningstid på de här cykelbanorna som mätningarna är från, så pågår det under en halvtimme eller en timme. Då är riktigt mycket cyklister. Cykelbanorna står relativt tomma stora delar av tiden, men sett ur cyklisternas perspektiv möter många av dem ganska tät trafik, säger han.
250 passager på en kvart
När många yrkesverksamma och studenter åker till och från sina hem, på morgonen kring åtta och på eftermiddagen runt fem, syns toppar i all möjlig trafikstatistik. Det är fler fordon, högre halter utsläpp och fler olyckor. Även cykelvägarna omfattas av rusningstrafik– topparna i antal passager vid mätstationerna infaller samtidigt som köerna växer sig långa på bilvägarna.
Det högsta uppmätta värdet i Göteborg var 250 cykelpassager under en kvart på Vasagatan i Göteborg. Roger Pyddoke tittar i pågående forskning på samspelet mellan bil- och cykeltrafik och har sett tendenser till att deras variationer följer varandra, medan kollektivtrafiken inte varierar i relation till de andra två trafikslagen.
– Då frestas man att tänka att det kan vara så att bilister åker bil för att de inte tycker om kollektivtrafik. Om de har en rimlig möjlighet att välja cykel i stället för bil om trängseln eller kostnader ökar så kanske de väljer cykel i stället för kollektivtrafik.
Variation över året
Förutom variationen under dagen sker också en tydlig variation över året. Vi cyklar som allra mest under senvåren och sensommaren, medan många cyklister lägger cykelhjälmen på hyllan under de kalla, mörka vintermånaderna.
Statistik från sju olika mätstationer i Göteborg visar att antalet passager låg på strax under 600 000 i september 2016, medan samma siffra för februari låg på strax under 200 000 passager. Trängsel definierar forskarna i studien som när ”cyklisterna tvingas hålla lägre fart än de önskar till följd av att det finns andra cyklister på banan”.
Är cykelträngsel ett stort problem i städerna?
– Jag skulle inte säga att cykelträngsel är ett stort problem. Det är klart att om städerna växer och man inte klarar av att expandera cykelstrukturen, så kan det bli ett problem, säger Roger Pyddoke.
Han tillägger dock att det kan komma att bli större problem i framtiden eftersom statistiken visar att antalet cyklister har ökat stadigt de senaste två decennierna, både i Göteborg och Stockholm.
På Trafikkontoret i Göteborg tar de redan hänsyn till faktorn, berättar Göteborgs stads cykelstrateg Malin Månsson.
– Vi har sagt att oavsett flöde så ska man kunna cykla om en annan cyklist även om det är möte. Om det är trängsel behöver vi bredda eller bygga bredare cykelbana. Vi vet att i rusningstrafik så upplevs det som rätt så trångt om man inte kan cykla om andra cyklister, om det alltså är så pass fullt att cyklisterna ligger i två rader, säger hon.
Vingelmån blir viktigare
Malin Månsson tillägger att på ”pendlingscykelbanorna”, det vill säga bredare och rakare stråk, så är vingelmån och säkerhetsavstånd ännu viktigare. Men vad tycker stadsborna om trängseln? Göteborg stad har gjort några undersökningar och får kontinuerligt in åsikter.
– Där pratar man också om konflikten mellan cyklister och gående. Även då handlar det mycket om trängsel, att det inte finns tillräcklig yta för fotgängare och cyklister. Det är en synpunkt vi ofta får, att gång- eller cykelbanor är för smala, att man inte får plats eller att det inte är tydligt var man ska hålla sig, säger Malin Månsson