Christer Mattsson: Det här förenar NMR och Frihetsrörelsen
Christer Mattsson
Dagens ETC
Högerextremt tankegods har borrat sig djupt in i mainstreamsamhället. Christer Mattsson, föreståndare för Segerstedtinstitutet, menar att det är helt fel att tala om polarisering. Det handlar om ifall man över huvud taget tror på det demokratiska samhället eller inte. Och idén om att staten är din fiende vinner anhängare utanför de mest hårdföra grupperingarna.
Christer Mattsson tar emot på en adress i Göteborg, som vi av säkerhetsskäl inte kan skriva ut. Det finns heller inga skyltar som talar om att vi befinner oss på Segerstedtinstitutet, nationellt resurscentrum med uppgift att arbeta mot våldsbejakande extremism. Han är nybliven docent i pedagogik men sedan 2018 föreståndare för institutet. Det var samma år som han disputerade med avhandlingen ”Extremisten i klassrummet” om skolans ansvar att förebygga ungas radikalisering in i våldsbejakande extremism.
– Det var en avhandling jag inte ville skriva, men som jag upplevde var nödvändig att göra. Det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism hade då verkligen en vildvuxen front av repressiva åtgärder som både stod i strid med grundlagsskyddade rättigheter men också skulle vara kontraproduktiva och bidra till stigmatisering om de hade omsatts i praktik.
Christer Mattssons arbete har varit högst delaktigt till att rent skadliga policydokument nu är bortplockade. Sedan dess har han fortsatt forska kring våldsbejakande extremism på olika plan.
”Tynande tillvaro för NMR”
Under tre års tid har han följt Nordiska motståndsrörelsen (NMR) inifrån och till sommaren ska han påbörja ytterligare en bok om livet i en sådan rörelse.
NMR har synts betydligt mindre i det offentlig ljuset de senaste åren.
– De lever en tynande tillvaro och kan inte samla tillnärmelsevis så många som för några år sedan. Demonstrationen i Göteborg 30 september 2017 var någon slags peak både i uppmärksamhet och mobilisering. Men även i att det var ett så tydligt misslyckande för dem, även om de inte ser det så själva. Även valrörelsen året efter var ett stort misslyckande där de brände massa energi.
Rörelsen kommer säkerligen bestå i och med dess innersta, hårda kärna, och troligtvis få någon ny topp så småningom. Det brukar röra sig i cykler.
– Det jag tycker är mer angeläget att notera är att den världsbild som är central för dem har kommit att bli en del av mainstreamsamhällets föreställningar. Vad ett folk är och vilka som hör till och inte hör till det.
Christer Mattsson och kollegan Thomas Johansson har valt att kalla detta för en högerextrem doxa. Alltså en åsiktsgemenskap som är tagen för given.
– Den högerextrema doxan består av två stycken huvudkomponenter. Den ena är idén av att det vita folket är hotat. Den idén har funnits sedan tidigt 1900-tal, och det är bara nya termer man upprättat.
Den andra huvudidén i doxan är att staten är ens fiende. Och det är främst den här delen som bubblat upp och fräser i vår samtid.
Nya allianser uppstår
– Bakom staten finns de riktiga makthavarna tänker man, och för Nordiska motståndsrörelsen är det judarna. Det säger de rakt upp och ner: ”judefrågan” eller ”judisk makt”. Andra högerextrema kanske hellre talar om ”globalister”, ”kulturmarxister” eller för den delen ”vänsterliberaler”. Men det är samma idéer.
I Stockholm samlades den 22 januari flera tusen människor för att demonstrera mot vaccinpass. Tåget leddes av ett stort antal svartklädda och maskerade individer och organiserades av grupperingen Frihetsrörelsen. Nazistiska NMR gick mitt bland människor som i andra sammanhang skulle ta strängt avstånd från dem.
– Det som för ihop de här människorna är naturligtvis att de inte litar på staten. Staten vill inte människorna väl och staten gör saker för att behålla kontrollen över folket. Det är en del av den högerestrema doxan och har fått människor som i övrigt inte skulle vilja ha med varandra att göra att stråla samman. Det har, åtminstone för ögonblicket, blivit en katalysator som förmår att förena grupperingar som dessförinnan på ett socialt och kulturellt plan avskydde varandra.
– De här tankarna har verkligen spridit sig. De ifrågasätter det demokratiska systemet så som vi känner det. Jag tycker att vi felaktigt talar om polarisering. Polarisering är inget negativt i en demokrati utan ett sätt att tydligt åskådliggöra olika intressen som står emot varandra. Vårt demokratiska samhälle har alltid varit polariserat, men det är en produktiv polarisering.
”Inne i vanliga samhället”
Christer Mattsson berättar om sin egen uppväxt i göteborgsk arbetarklass, med en pappa som vägrade sociala relationer med folkpartister och moderater, som det var helt otänkbart att han ens skulle träffa som industriarbetare. Och på andra sidan fanns samtida 4 oktober-rörelsen som menade att Sverige riskerade att bli en sovjetstat.
– Det var väldigt tydligt polariserat, men på ett produktivt sätt som tydliggjorde saker. Den här högerextrema doxan som vi talar om nu är inte en fråga om polarisering utan om man tror på vårt demokratiska system över huvud taget. Och det är något helt annat.
Fullfjädrade nazister, som i NMR, finns det uppskattningsvis kring 500–700 av. Men av de som köpt den här doxan är talet oändligt mycket större, även om det är svårt att vara precis.
– Vi riskerar att stirra oss blinda på en gruppering som NMR, men samtidigt inte se att det som är centralt i deras tankegods är långt inne i det vanliga samhället. Och inte bara i Sverige utan i hela västvärlden.