– Journalister på Aftonbladet och överhuvudtaget i mediebranschen har många av oss gått igenom omfattande besparingar och det tär på organisationerna. Vi är få och vi känner att vi får en ökad arbetsbörda, vi har höga krav att leverera. Det är klart att det här blir en negativ signal till oss, säger Sara Milstead, reporter och ordförande för Journalistklubben på Aftonbladet.
Enligt Sara Milstead är grunden för ilskan att koncernledningen brustit i transparens och tydlighet bakom sitt beslut.
– Det är inte det att Aftonbladets journalister är sura för vi inte får en skål i julklapp, eller att vi missunnar journalisterna i Ukraina ekonomiskt stöd. Julklappen är en liten uppmärksamhet från företaget som betyder ganska mycket för många medarbetare. Att man ska känna sig uppskattad helt enkelt, säger hon.
Chefen: ”Bjuder på julpub”
Samtidigt tjänar Aftonbladets publisher, en kombination av chefredaktör och vd, mest av alla mediechefer i landet. Förra året uppgick hennes årslön till drygt 4,4 miljoner kronor, varav 1,7 miljoner kronor var bonus, vilket Journalisten har rapporterat om.
– Man ska komma ihåg att jag har jobbat i över 20 år i Schibsted och suttit i koncernledningen vilket påverkar min löneutveckling, säger Lena K Samuelsson om sin lön i jämförelse med andra mediechefer i Sverige.
Hon håller inte med kritiken från facket att ledningen brustit in sin information om att julklappen istället skulle gå till att stötta ukrainska journalister.
– Givet den här situationen om att skänka en halv miljon kronor så ses det av många som väldigt positivt, säger hon och menar att facket fick informationen innan den hann gå ut till alla anställda.
Själv väljer hon inte att kalla det för julklapp, utan förklarar att det rör sig om ett sorts presentkort som anställda fick på utvalda produkter via företagstjänsten Benify, som nu har tagits bort efter minskat intresse bland personalen på Schibsteds olika bolag. Hon säger samtidigt att personalen, som enligt tidningen uppgår till omkring 300 personer, visst ska få en gåva till jul.
– Aftonbladet ger precis som alla andra företag en julgåva till sina anställda, och vi bjuder i vanlig ordning på traditionsenlig julpub med mat och en blomma. Aftonbladet har gjort stora investeringar i vår redaktion under senare tid på olika områden, med bland annat en grävredaktion och knutit till oss ett 30-tal starka journalister och profiler. Och jag hoppas verkligen att alla anställda på Aftonbladet känner sig uppskattade, säger hon.
”Sticker i ögonen”
Torbjörn Ek, profilerad nöjesreporter på Aftonbladet och personalrepresentant i Schibsteds bolagsstyrelse, menar att redaktionens personal inte är emot att skänka pengar till välgörenhet. Men han säger samtidigt att det blir konstigt att det ska tas ifrån anställdas julklappskassa. Han är heller inte enig med Lena K Samuelssons förklaring till svalnat intresse för julklappen.
– Jag märker en frustration bland kollegor att det här är otroligt dåligt skött. Det var inte så att facket fick reda på informationen i förväg, utan det var chefer och mellanchefer som berättade för sina avdelningar att det inte blir någon julklapp. Den typen av julklapp vi har haft senaste åren med möjligheten att välja själv har varit väldigt uppskattat, säger han.
Vilken betydelse har det för sammanhanget att Lena K Samuelsson är Sveriges bäst betalda mediechef?
– Det är klart att det sticker i ögonen för en del, säger han.