Pudersnön och den isande vinden yr så det tjuter runt husknutar, chaufförer och bilar i taxikön utanför Södersjukhuset i Stockholm. Längst fram, utanför akutingången, står Kawa Shekhany, som kört taxi i tretton år, och röker en cigg medan han väntar på att få sin nästa körning. Som vanligt har han jobbat sedan klockan fem i morse. Nu närmar sig klockan halv fem på eftermiddagen.
– Jag kör 13 timmar om dagen, sex till sju dagar i veckan. På det får jag ihop kanske 45 000 kronor, efter skatt och fasta avgifter har jag kvar ungefär 15 000, förutsatt att det inte blivit någon punktering eller någon annan oförutsedd utgift, säger han.
”Inte London”
Att det är så svårt att få ihop en bättre inkomst som taxichaufför idag menar han beror på att det finns för många bilar och alldeles för få kunder.
– Stockholm är inte London, utan en ganska liten stad. Ändå finns det väldigt många som vill köra taxi, kanske för att de inte får något annat jobb. Man får jobba mycket hårt för att överleva. Det är tufft, mycket tufft, säger Kawa Shekhany, varpå han får en kund och måste skynda iväg.
Saied Tagavi, som är ordförande för Transports taxisektion i Stockholm, tycker det är bra att hans fackförbund ”äntligen tar striden för taxichaufförerna”, som han menar arbetar under närmast slavliknande förhållanden. Men huvudproblemet är inte nivån på garantilönen, den lön som alla chaufförer som jobbar för företag med kollektivavtal ska få oavsett hur många kunder de haft under sina skift. Inte heller procentsatsen i ackordlönen, utan hur hela systemet är uppbyggt, framhåller han.
– Den frågan många av chaufförerna ställer nu, om garantilönen, är om den kommer att börja tillämpas. Vi vill bara få samma villkor som alla andra på den svenska arbetsmarknaden. Vi vill inte behöva jobba tretton timmar om dagen, sju dagar i veckan, säger Saied Tagavi.
Chaufförerna tar smällen
För Transports räkning har taxisektionen i Stockholm sammanställt en enkät bland chaufförerna i staden. Av de 128 svarande (av totalt omkring 1 000 chaufförer) uppger 58 procent att de varje månad upplever en stress över att de inte ska lyckas köra in en tillräcklig lön. Nästan alla, 98 procent uppger att de hellre skulle jobba mot timlön än på ackord.
– Så, det är bra att Transport tar strid för garantilönen nu, men den viktiga frågan är, vad blir nästa steg? Problemet är att de flesta förare saknar kollektivavtal och kör på procent av inkört belopp, när det inte finns körningar så det räcker. Taxibolagen bryr sig inte, för de lägger över den ekonomiska smällen på chaufförerna, säger Saied Tagavi.