– Var med nu och räkna. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. Det blir bara 48 meter. Men enligt tillverkarna måste den vara 72,5 meter för att klara av en krasch med ett 10 ton tungt fordon i 70 kilometer i timmen. Och där bakom jobbar byggarna i ett dike och ser inget av vad som händer däruppe. Helt plötsligt kan de få en västtrafikbuss som väger runt 15 ton i knät, säger han medan vi åker förbi en av de arbetsplatser som han menar att arbetsmiljöverket inte kollar ordentligt.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Nyligen invigdes Citybanan i Stockholm. ETC Stockholm rapporterade då att arbetet kostat sex personer livet, något som gör Anders Karlsson förbannad. Ur en stor hög av olika handlingar letar han fram en artikel från Dagens nyheter där det står att sex döda inte är ovanligt många för ett så stort arbete, rent statistiskt.
– Statistik är just statisk, men det är människoliv det handlar om, säger han.
Anders Karlsson riktar nu skarp kritik mot arbetsmiljöverkets agerande. Han menar att de gör allt för lite för att säkerställa att arbetsplatserna är säkra för byggarbetarna.
– Skyddsombud har för döva öron hos arbetsgivare pekat på risker i sin dagliga miljö dock utan framgång. Man har sedan använt sig av tillgängliga verktyg som finns i lagstiftningen och försökt intressera tillsynsmyndigheten Arbetsmiljöverket. Tyvärr med klena resultat, säger han.
Gör inte tillräckligt
Han pekar ut två konkreta fall där de i i dag pågår byggen där skyddsombuden larmat men där han anser att Arbetsmiljöverket inte gjort tillräckligt för att komma till rätta med problemen. Dels ett bygge vid Tingstadsmotet. Där kör tung trafik förbi i 60 kilometer i timmen. För att skydda de anställda har det satts upp räcken i betong. Enligt tillverkarnas instruktioner klarar räcket en krock med ett 10 ton tungt fordon som kör i 70 kilometer i timmen. Delar av trafiken som passerar väger över detta. Men i specifikationen från tillverkarna står också att räcket behöver bestå av sammansatta delar som tillsammans blir 72,5 meter långt. Då garanteras att räcket bara flyttas 40 centimeter vid en krock.
Men det är inte ett 72,5 meter sammansatt räcke som skyddar arbetarna. Istället är det ett 48 meter långt räcke, där det sedan är ett hål för att möjliggöra avlastning av varor.
– Precis bakom där jobbar det folk. Dessutom är det ju folk där och lastar på och av saker. Tänk om nån busschaufför får en stroke eller nåt och kör in i den väggen. Håller den då?
Kontrollerade inte
Efter att riskerna rapporterades av skyddsombudet till arbetsmiljöverket ställdes krav om åtgärd mot den farliga situationen. Företaget svarade och skrev att de åtgärdat problemet. Det ansåg inte de lokala skyddsombuden stämde, vilket de anmälde till Arbetsmiljöverket. Men myndigheten valde att lita på arbetsgivaren i stället för att kontrollera själv. I det brev som skrevs om att ärendet är avslutat skrev Arbetsmiljöverket:
"Ni har i svar den 30 mars 2017 redogjort för de åtgärder ni vidtagit för att uppfylla kravet. Skyddsombudet har tillsammans med en facklig företrädare kommit in med synpunkter om att den vidtagna åtgärden inte är tillräcklig. Utifrån det vi ställt krav på kan vi inte annat än att anse att kravet är uppfyllt. Vi har därför avslutat ärendet."
– Det har tagit sju månader för Arbetsmiljöverket att avslå ärendet och i slutändan ser det likadant ut ungefär. Vad barriären håller för är det ingen som brytt sig om.
"Får allt serverat"
Dels berättar Anders Karlsson om ett bygge vid Landvetter flygplats, som är en del av den större utbyggnaden av flygplatsen. Där hade en längre byggtid möjliggjort en säker omledning av trafiken, i enighet med vad föreskrifterna slår fast som första val vid denna typ av bygge. Men tidsschemat var så pass pressat att detta inte var möjligt. Istället uppstod farliga situationer när personalen var tvungen att korsa den tungt trafikerade vägen under arbetet.
– Regeringen har gett Arbetsmiljöverket i uppdrag att undersöka och komma med åtgärdsförslag när arbetsmiljön brister på den här typen av arbetsplatser. Det är graverande att verket självt kommer fram till att det är brister i projekteringen som skapar dessa risker men inte agerar. De får allt serverat från en entreprenör som berättar att det är så pressat att man inte kan följa reglerna. Varför reagerar man inte när man skrivit en rapport om de brister man upptäckt? Varför åker man inte dit och kollar vad som har hänt? säger Anders Karlsson.
Enligt honom är entreprenören en stor aktör i branschen, men får ändå inte gehör för sina påpekanden.
ETC Göteborg har sökt Arbetsmiljöverket, som via mejl förtydligar hur de uppfattar situationen. De skriver att ärendet gällande Tingstadsmotet mycket riktigt är avslutat och att ärendet vid flygplatsen avgörs i förvaltningsrätten, men lämnar inga vidare kommentarer.