– Det innebär att miljöprövningen är färdig nu. Alla villkor är bestämda och tillståndet har vunnit laga kraft och går därmed inte att överpröva i det svenska rättssystemet, säger Ulf Edling, verksjurist på Trafikverket.
Grundvatten måste ledas bort
En av huvudfrågorna har varit hur grundvattnet påverkas.
– När vi bygger en sådan här tunnelanläggning måste vi pumpa bort grundvatten som rinner in i tunnlarna när man gör hål. Det behöver ledas bort för att det ska vara torrt under arbetets gång. Eftersom grundvattnet är en gemensam resurs är det tillståndspliktigt och domstolen prövar att man kan vidta tillräckliga försiktighetsåtgärder.
Allt är på plats
Tillståndet Trafikverket har sökt inbegriper även miljöfarlig verksamhet, bullernivåer, vibrationer, hur mycket vatten som kan släppas in i tunnlarna och regler kring utsläpp av kylningsmedel.
Det har knappast undgått någon i Göteborg att arbetet med Västlänken redan är i full gång.
– Vi har kommit så långt nu att vi är uppe i full produktion på alla etapper, säger Bo Larsson, projektchef på Trafikverket.
Uppstartsfasen har redan pågått i ett halvår och nu är allt som behövs på plats. Nästa steg är att påbörja schaktningsarbetet, alltså det som innebär att grundvatten kommer behöva flyttas. Det kommer att märkas för allmänheten i form av trafikomläggningar, berättar Bo Larsson.
– Är man på plats där schaktningen sker ser man att vi gräver. Vi kommer även sätta plank kring våra arbetsområden, säger han och tillägger att den största utmaningen kommer vara att hålla nere buller- och vibrationsnivåerna i anslutning till byggarbetsplatserna.
Ständig bevakning
Även om tillståndsansökan nu har gått alla rättsliga varv ska de krav som ställs på Trafikverket och entreprenörerna som utför arbetet med Västlänken granskas under hela projektets gång.
– Vi har ju ett kontrollprogram med kontinuerlig bevakning som säkerställer att vi jobbar enligt domen vi fått av mark- och miljödomstolen. Sedan rapporterar vi ständigt till tillsynsmyndigheten. De kommer även åka ut och titta på fält på våra byggarbetsplatser, säger Bo Larsson.
Delat ansvar
Två myndigheter delar ansvaret för tillsynen; länsstyrelsen för bland annat vatten, buller och vibrationer och stadens miljöförvaltning för exempelvis utsläpp och transporter.
– Om de anmärker på en avvikelse får vi en anmodan att komma in med en förklaring. Om det är en avvikelse som är onormal får tillsynsmyndigheten göra en värdering av den. Är den allvarlig kan myndigheten till exempel tilldöma vite.
2016 överklagades de två detaljplanerna som skulle göra det möjligt att bygga en järnvägstunnel under Göteborg; först till länsstyrelsen och sedan till mark- och miljödomstolen som avslog överklagan i november 2017. Ärendet gick vidare till Mark- och miljööverdomstolen som inte beviljade prövning.
Projektet har även krävt ett miljötillstånd, som godkändes av mark- och miljödomstolen i januari förra året. En överklagan i Mark- och miljööverdomstolen avslogs och för två veckor sedan sade Högsta domstolen nej till att pröva tillståndet.
Källa: Göteborgs stad
Läget för stationerna
Utöver detaljplanerna för järnvägstunneln, som Trafikverket haft ansvar för, finns även detaljplaner för utformningen av stationerna, vilket Göteborgs stad står för.
Västra uppgången vid Johannebergs- och Olof Wijksgatan: Detaljplanen vann laga kraft i februari förra året.
Station Haga: Detaljplanen fastslogs i kommunfullmäktige i januari i år men har inte vunnit laga kraft ännu.
Stationerna Centralen och Korsvägen: Granskningsperioden är avslutad och nu pågår arbetet med att färdigställa ett slutgiltigt förslag som byggnadsnämnden ska ta ställning till.
Källa: Göteborgs stad
Trafikpåverkan i vår
Korsvägen: Ett bilkörfält är redan stängt och ytterligare ett stänger i mars. Då kommer bara ett körfält vara öppet norrut förbi Korsvägen i Södra Vägens förlängning. Cyklar leds redan nu till västra sidan av Korsvägen, förbi Johannebergs landeri.
Rosenlundsbron: Stängs av för biltrafik den 19 mars. En del av Rosenlundsgatan stängs av för genomfartstrafik till och med den 24 september. En tillfällig cykel- och gångbro är på gång och tills den är färdig kan gående och cyklister fortsätta använda Rosenlundsbron.
Vasabron: Förblir stängd fram till juli.
Nya Allén/Sprängkullsgatan: Förbindelsen mellan de två gatorna stängs den 14 maj. Nya Allén flyttas temporärt längre söderut den 27 maj. Från och med 17 juni stängs spårtrafiken av i fyra veckor på grund av underhållsarbeten.
Källa: Göteborgs stad