BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Vd Ragnar Norbäck, som står och pratar i smalrandig skjorta utan slips, har nyligen dragit in fruktkorgarna till chaufförerna för att spara pengar. Själv tjänade han 48 miljoner kronor förra året, mer än Spotifygrundaren Daniel Ek som kvalade in först på fjärde plats bland Sveriges toppinkomsttagare 2015. Det var i samband med börsnoteringen förra sommaren som Nobinas ledning valde att belöna sig själva med 172 miljoner kronor. Tio personer delade på motsvarande 573 årslöner för en busschaufför. Bonusregnet tömde hela vinstkontot och ytterligare 30 miljoner kronor.
Nobinas främsta verksamhet är linjetrafik som upphandlas av landstingen och bolaget har vid flera tillfällen lagt bud som ligger mer än tio procent under konkurrenterna. Hur tjänar Nobina sina pengar? Svaret finns i en annan del av staden.
”Det är trafikfarligt”
Vid slutet av busslinjen kliver Hassan av sitt arbetspass efter tio timmar bakom ratten. Klockan närmar sig åtta på kvällen när han skyndar sig hem. Efter en snabb macka rasar han i säng.
– Det är inte trafiksäkert att vi tvingas köra de här långa passen, säger han uppgivet.
Han har kört buss i tio år för ett konkurrerande bolag men när Nobina tog över kontraktet blev det ”katastrof”. Sparkrav, fler delade turer, längre arbetspass. Liknande berättelser strömmar in från andra Nobina-förare.
– Jag har aldrig känt mig så utarbetad. Vi är människor, inte robotar, säger Anna som kört buss i över 20 år.
Enligt flera chaufförer tvingas de ibland köra trasiga bussar med körförbud. Nobina har de senaste åren anmälts till Arbetsmiljöverket för farliga bussar i Stockholm, Dalarna, Kalmar, Göteborg.
– Det riskerar vår och passagerarnas säkerhet, säger en chaufför med 10 år i branschen.
När Hassan blir upprörd när han får höra om lednings bonusar.
– Det är vi chaufförer som gör jobbet men vi får ingen bonus. Istället drar de in våra semesterdagar. Det finns uppenbarligen pengar i företaget, säger han.
Under arbetet med denna granskning blir Nobinas ledning varnad. Chaufförer som först velat medverka med namn och bild vill plötsligt vara anonyma.
– Cheferna har sagt att vi inte ska tala med er. De säger att det är illojalitet och kan vara skäl för uppsägning, säger busschauffören Johan.
Det finns tidigare fall då busschaufförer som kritiserat Nobina stängts av från jobbet.
Drar in busslinjer
Tillbaka till konferenslokalen där vd Ragnar Norbäck kommer in på bolagets affärsmodell. Han säger två ord med eftertryck:
– Contract management.
Nobina vinner upphandlingarna med låga anbud och tar sedan igen marginalerna genom neddragningar av olönsamma busslinjerna. Hur Ragnar Norbäck resonerar får vi inte veta, han vill inte vill bli intervjuad. Kanske är Nobina försiktiga efter vårens heta debatt om direktbussarna som knyter ihop de södra kommunerna med Stockholms innerstad.
Ett dokument som Dagens ETC tagit del av visar hur Nobina redan vid anbudet planerade att lägga ner direktlinjerna. Men i juni sa trafikförvaltningen slutligen nej till Nobina och fyra direktlinjer räddades. Däremot är det många andra linjer i länet som drabbas.
Nobina anklagas för att medvetet ha kortat av busslinjerna för att passagerarna ska byta buss, blippa igen och därmed öka intäkterna. Så skarp är inte kritiken från Talla Alkurdi, socialdemokratiskt landstingsråd med ansvar för trafikfrågor. Men hon vill se en översyn av de så kallade incitamentsavtalen.
– Det drabbar små orter och skadar arbetspendlingen. Sedan menar vi att det bör vara en demokratisk process som planerar trafiken, säger hon.
Socialdemokraterna kräver att Moderaterna i landstinget agerar.
– Det måste vara politiska beslut som ligger till grund för vilken kollektivtrafik vi ska ha. Nu lämnar man istället över besluten till entreprenören som kör där det är mest lönsamt.
Vad säger du om att Nobina försöker tysta interna kritiker?
– Jag kan inte lägga mig ett företags interna angelägenheter. Men efter alla kontroverser inom olika upphandlingar måste Moderaterna ta sig i kragen så vi får förbättrad busstrafik, säger Talla Alkurdi.
9,3 miljoner i pension
Ragnar Norbäck kliver av scenen. När han nästa år går i pension kan han se fram emot en guldkantad tillvaro. Som tack för sitt arbete får han 9,3 miljoner kronor i pensionsutbetalningar. För chaufförerna är inte framtiden lika ljus. Hassan har många år kvar till pensionen och kommer försöka härda ut.
– Hade min familjesituation varit annorlunda hade jag sagt upp mig direkt, säger han.
Inte heller kollegan Anna har råd att säga upp sig.
– Arbetsmarknaden för en kvinna i min ålder ser inte direkt ljus ut. Det enda jag gjort de senaste 20 åren är att köra buss. Men jag vet inte hur länge jag kommer orka.
Fotnot: Hassan och Anna heter egentligen något annat.