Vallöftet från Miljöpartiet innebär att du som åker nattbuss kan gå av mellan två hållplatser om det blir närmare hem för dig. Och praktiskt går det till så att chauffören öppnar dörren längst fram i bussen, släpper av resenären och ser samtidigt till att ingen annan går av och följer efter den som har lämnat bussen.
På Länstrafiken har de ännu inte sett förslaget från politiken.
– Vi diskuterar ständigt hur vi ska förbättra säkerheten och tryggheten för våra resenärer. Det gör vi bland annat genom att röja buskage vid hållplatser, ser till att det finns belysning och så vidare, säger Thony Lundberg, områdeschef på Länstrafiken i Örebro.
Finns redan på andra ställen
Han förklarar vidare att det är en säkerhetsfråga att sidorna på busshållplatserna är av glas.
– Det är för att man ska se om det finns någon annan i närheten av hållplatsen. Om det är bråkigt på bussen, så tillkallar chauffören väktaren. Det är svårare att veta vad som sker när en resenär har gått av bussen, säger Thony Lundberg.
Nattstoppet har redan införts på andra platser i landet. Länstrafiken i Kronoberg införde tjänsten i våras. Hittills är det väldigt få som har använt sig av nattstoppet, säger Thomas Nilsson, trafikdirektör i Kronoberg.
– Det kanske är en person i veckan som går av mellan hållplatser, säger han.
Samtidigt är varje litet steg för att öka tryggheten för resenärerna bra, så nattstoppet blir säkert kvar, tror Thomas Nilsson.
I grannlänet Västmanland införde man nattstoppet under en försöksperiod. Men efter knappt ett halvår stoppas det på grund av missnöje från chaufförerna.
– De tyckte att det här skapade konflikter när resenärer krävde att få bli avsläppta på platser som bussförarna inte ansåg lämpliga. Det här sker ju på kvällar och nätter och många gånger kan resenärerna vara berusade, så våra förare kände sig ibland rädda under sina arbetspass, berättar Maria Linder, chef Länstrafiken Västmanland.
”Se till att vara fler tillsammans”
Från polisen i Örebro menar man att förslaget är bra sett ur ett trygghetsperspektiv för resenären. Det som kan vara problematiskt är om det i stället blir trafikfarligt, när personer går av bussen på vägsträckor som inte är lämpliga för fotgängare. Eller om det blir en trafikfara när bussen stannar och skymmer sikten för andra trafikanter.
– Men självklart är det positivt att man får närmare hem, och risken för överfall minskar, säger Tomas Ammer, polisinspektör i Örebro med ansvar för förebyggande trygghetsfrågor.
Han vill samtidigt inte oroa människor i onödan, så att de inte vågar röra sig fritt i samhället. Det Tomas Ammer vill understryka är att om man rör sig ute nattetid ska tänka på att inte ta svarttaxi hem, att då
i stället be att någon hämtar och kör hem dig.
– När man är onykter gör man andra val än om man inte har druckit, ofta inte helt genomtänkta val, säger Tomas.
Man ska också se till, om det går, att vara flera personer tillsammans. Det minskar risken för överfall. Eller om man ringer och har kontakt med någon medan man tar sig hemåt, tipsar han.