BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
När ETC Göteborg återigen möter Lasse Selander som företräder busschaufförerna i fackförbundet Kommunal, så har ingenting hänt.
– Vi har inte sett någon förbättring. Snarare har det skett ytterligare försämringar med ”spetsvändningar” och annat, säger han.
Rätt till raster
En så kallad spetsvändning är när en busslinje ska komma in till ändhållplats en viss minut och direkt efter påbörja nästa rutt.
Enligt både avtal och lagar så ska chaufförerna ha rätt till korta raster mellan rutterna för att gå på toaletten, röka eller bara sträcka på benen.
– Det är när teorin möter verkligheten som det blir fel. Bolagen matar in sina tidtabeller och att det där ska finnas 10 minuters rast. Men de lägger det alldeles för tajt så när bussarna kommer in sent så får chaufförerna skippa rasterna för att hinna iväg i tid på nästa avgång. Visst, det är lätt för mig att sitta och säga att de skall ta sina raster ändå för det har de rätt till. Men när man står där med passagerare som vill iväg så är det inte så lätt att säga att de får vänta för att man ska ha sin rast. Och det vet entreprenörerna och utnyttjar, säger Lasse Selander.
Han menar att allting kokas ner till privatiseringen och upphandlingarna. Företagen konkurrerar genom att lägga lägre och lägre bud, vilket resulterar i tajtare scheman och sämre villkor för förarna. Hade de där 10 minuterna till rast varit åtminstone 15 minuter så hade chaufförerna haft lite marginal.
"Kan inte gå in och ställa krav"
Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik, hävdar att de brukar titta på arbetsrättsliga frågor och företagens personalpolitik vid upphandlingar.
– För oss är det viktigt att de har en bra personalpolitik och att chaufförerna har rätt arbetsförutsättningar. Vi kan inte gå in och ställa krav på kollektivavtal och sådant, det tillåter inte lagen, men vi vill att det ska gå rätt till, säger han.
Men enligt Upphandlingsmyndigheten har den myndigheten som upphandlar visst rätt att ställa krav på sina entreprenörer.
– Det finns ju möjligheter i upphandlingsreglerna att ställa krav på arbetstid och bestämmelser som återfinns i kollektivavtal. Man kan använda det som en grund utan att för den delen kräva att alla är bundna och har ett kollektivavtal, berättar Charlotte Frenander, sakkunnig på Upphandlingsmyndigheten.
Att stora företag och entreprenörer tävlar i att pressa priserna i upphandlingar genom att exempelvis försämra arbetsvillkoren brukar benämnas osund konkurrens. I en preposition från regeringen som ska röstas om den 30 november finns nya direktiv för myndigheter att förhålla sig till vid offentlig upphandling.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Där finns det förslag om att göra det obligatoriskt för myndigheter att i vissa fall ställa arbetsrättsliga krav. Men det är oklart om det går igenom. Det är ett förslag från regeringen, men det finns motförslag från Alliansen, så vi vet inte om det kommer att ske, säger Charlotte Frenander.
Förslaget är framtaget just för att motverka osund konkurrens.
– I vissa fall kan man konstatera att det är osunda och oskäliga anställningsvillkor. Finns det tendenser till osund konkurrens, där man ser att vissa företag genom att inte följa kollektivavtalens pressar priserna? Då konkurrerar de ut sådana företag som vill ha bra arbetsvillkor, säger Frenander.
I Göteborgs fall trycker upphandlingssystemet även ner lokala entreprenörer menar Lasse Selander.
– Vi har många mindre bolag här som vill köra turer. Men de har inte en suck mot de stora jättarna i upphandlingarna. Så systemet fäller även lokala företag, och finns det någon sida i politiken som egentligen vill det?
Bland jättarna märks förutom Nobina Keolis, Veolia och Nettbuss.
Räknas som helt nya jobb
Upphandlingar för busslinjer sker vanligtvis på åtta år och ett av de största problemen från facklig synvinkel är att det vid skifte av entreprenörer räknas som helt nya jobb för de anställda. En chaufför som fortsätter köra exakt samma linjer som tidigare tvingas alltså söka om sitt arbete, och andra riskerar att förlora sina. Enligt Lasse Selander passar företagen på att rensa ut dem de inte vill ha kvar och LAS (lagen om anställningsskydd) sätts ur spel.
– Vid varje upphandlingsförhandling så tycker vi att Västtrafik ska kräva att entreprenören övertar personalen. Men de gör inte det. Så rutinerade förare kan få gå på provanställning, som egentligen bara ska gälla nya chaufförer. Vi anser att det borde ses som en verksamhets-övergång där folk får behålla jobbet oavsett vem som vinner upphandlingen säger Lasse Selander.
Den problematiken skapar många ringar på vattnet. Anställda vågar inte ”bråka” eller klaga i rädsla över att förlora jobben. Äldre och deltidssjuka ligger illa till för att få en ny anställning.
– Vi tycker att Västtrafik borde ställa högre krav. Det finns enorma krav på fordon, utrustning och miljö men inga som helst på personalen då det inte är deras ansvar, säger Lasse Selander.