Det var i juni som kvinnan först sökte vård för rodnad, svullnad och smärta i foten. På akutmottagningen på Lindesbergs lasarett fick kvinnan antibiotika och uppmanades att söka till vårdcentralen om smärtan kvarstod.
– De hade ingen aning om vad det var men jag fick en penicillinkur, säger kvinnan.
När foten inte blev bättre sökte hon till vårdcentralen där hon uppmanades att fortsätta med antibiotikakuren. Efter den första antibiotikakuren var foten fortfarande inte bättre varpå kvinnan sökte till vårdcentralen igen, det var i början av juli.
– Det var jobbigt att inte kunna gå under sommaren och jag hade slut på tabletterna, ändå var det inte bättre. Så jag fick en kur till, säger hon.
När denna kur inte heller hade någon effekt sökte kvinnan i augusti till vårdcentralen för tredje gången, då hade foten varit bruten i drygt två månader och hon hade problem att stödja på den. Kvinnan fick en tredje antibiotikakur och en remiss till röntgen 5 september. På grund av annan sjukdom kunde dock inte kvinnan infinna sig för röntgen då och fick en ny tid 9 oktober. Foten röntgades och 26 november fick kvinnan svaret. Foten hade varit bruten sedan i juni men höll nu på att läka. Från tiden då kvinnan först sökte vård tills hon fick en remiss för röntgen gick det cirka tre månader, ytterligare en och en halv månad gick innan röntgensvaret kom. Totalt tog processen över fem månader, något som kvinnan idag är kritisk till.
– Det är nästan lite komiskt. Sjukvården är under all kritik, säger hon.
Kvinnan tror inte att fallet är unikt men hon är glad att hon orkade stå på sig när hon kände att det inte stod rätt till.
– Det är synd om människor som inte kan tala för sig. Man måste ha någon som talar för en om man inte orkar, när man är sjuk så orkar man ännu mindre. De skulle ha skickat mig till röntgen tidigare, inte efter två eller tre månader när jag hade så ont, det var påfrestande att ha en sådan värk hela tiden.
Sven Blomkvist, verksamhetschef på vårdcentralen i Lindesberg, vill inte kommentera ärendet. Istället hänvisas kvinnan till patientnämnden.
– Hypotetiskt vill jag ju inte att någon patient ska känna att de inte får korrekt vård, säger Sven Blomkvist.
Marcus Philipson, chef för patientnämndens kansli på Örebro läns landsting ger råd om vad du som privatperson kan göra om du har synpunkter eller kritik som rör vården.
– Vänd dig till vården direkt, antingen till den man har haft kontakt med eller verksamhetschefen.
– Vänd dig till patientnämnden, vi kan informera om vilka regler som gäller och vart man kan vända sig. Vi kan också hjälpa till att förmedla synpunkter eller klagomål för att få ett svar från den vårdinstans som är ansvarig. Patientnämnden värderar inte synpunkter eller klagomål, vi avgör inte om det har varit fel eller inte. Vår roll är att informera, stödja och hjälpa.
– För att utreda ett fall vänder man sig till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, det är en ny myndighet som har tillsynen från 1 juni.
– Om man anser att man blivit skadad av vården kan man göra en anmälan till Patientförsäkringen LÖF för eventuell ekonomisk ersättning.