Hoppa till innehållet

Forskning

Reklammusik förstärker normer för barn

Bild: Fredrik Sandberg/TT

Dagens ETC

Brittiska forskare har tittat på leksaksreklam och sett att musiken förstärker genusnormer.

Brittisk leksaksreklam som vänder sig till pojkar använder högre och hårdare musik med en mer allvarlig ljudbild. För flickor var musiken mer harmonisk, lugn och mjuk. Det visar en studie där forskare undersökt reklammusik till barnleksaker och hur den förstärker genusnormer. Bakom studien står forskare från Queen Mary University i London. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela hösten

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.