Dagens ETC
Brittiska forskare har tittat på leksaksreklam och sett att musiken förstärker genusnormer.
Emma Widebäck
Text
Brittisk leksaksreklam som vänder sig till pojkar använder högre och hårdare musik med en mer allvarlig ljudbild. För flickor var musiken mer harmonisk, lugn och mjuk. Det visar en studie där forskare undersökt reklammusik till barnleksaker och hur den förstärker genusnormer. Bakom studien står forskare från Queen Mary University i London.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Emma Widebäck
Text
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.