Martin Bengtsson, musiker och student på Teaterhögskolan i Malmö, blev en kväll tillfällig lots för en grupp på femton nyanlända flyktingar. Efter att som svensk ha haft svårt att få fram uppgifter om vart flyktingarna skulle ta vägen är han förvånad över bristen på information.
– Det blev en Kafkaartad känsla för mig, där jag slussades fram och tillbaka. Hur ska det då inte vara för dem som inte kan språket, säger han.
Hjälpte till med biljettköp
Martin Bengtssons första möte med flyktingvärlden skedde redan i november förra året när han på tåget på väg från en konsert i Tyskland blev bekant med fyra syriska flyktingar som var på väg mot Sverige. Martin Bengtsson hjälpte dem med biljettinköp och när de kom fram till Malmö på kvällen så fick de tillbringa natten hemma hos honom. Följande dag, som var en vardag, hjälpte han dem att komma i kontakt med Migrationsverket.
En av de flyktingarna har Martin Bengtsson haft fortsatt kontakt med. Söndagen den 30 augusti fick han ett meddelande om att hans syriske vän var på väg till Malmö central för att möta upp några nya flyktingar som hade kommit. Martin Bengtsson mötte dem på Värnhemstorget för att hjälpa dem att hitta rätt.
De nykomna bestod av en grupp på femton personer, fyra män, fyra kvinnor varav en var höggravid, sex barn i åldern tre till fem år samt en tonåring. De hade tagit sig från Centralen till Värnhemstorget med buss och Martin Bengtsson lotsade dem vidare till fots mot Migrationsverkets lokal på Värnhem.
Men kontoret var stängt och det var sent på kvällen. Martin Bengtsson ringde då runt för att försöka ordna något slags tak över huvudet åt flyktinggruppen. Han ringde polisen, socialjouren, Migrationsverket i Malmö och Stockholm, hotell och hostels. På vissa nummer var det ingen som svarade och av dem han nådde fram till så var det ingen som kunde hjälpa och ingen hade plats åt så många som femton personer.
Till slut fick han besked om att det var till Migrationsverket på Jägersro som de skulle. Dit var det nästan en mil och Martin Bengtsson beställde taxi till femton personer.
För Martin Bengtsson var det överraskande hur illa rustat samhället fortfarande är inför det allra första mötet med de flyktingar som kommer.
– Varför har inte socialjouren eller någon annan ett kontor på stationen? Det vet ju att det är dit de kommer. Och varför har de inte någon tolk på plats? Är det verkligen rimligt att alla dessa människor ska behöva irra omkring på det här sättet utan att ha en aning om vart de ska bege sig, säger han.
Enligt Pia Landén, socialsekreterare på socialjouren i Malmö, är det få som ringer dem för att få hjälp med att ta hand om nykomna flyktingar.
– När det gäller ensamkommande barn så är det oss man ska kontakta och det brukar också fungera. Vuxna flyktingar ska kontakta Migrationsverket. De flesta i Malmö vet var det ligger och ger dem den hjälp de behöver, säger hon.
”Får ingen tydlig information”
Inte heller Lisa Bergstrand, chef för ansökningsenhet 1 på Migrationsverket i Malmö, har uppfattat att vägen från Centralen till deras lokaler skulle ses som svår.
– Det är inget jag har hört. Att ordna någon sorts mottagande på stationen är inte heller något vi har diskuterat, säger hon.
För dem som har gjort en riskfylld resa genom hela Europa är kanske inte heller etappen mellan centrala Malmö och Jägersro något att bråka om. Men för Martin Bengtsson är det obegripligt att information om vart nyanlända ska inte ens är lätt att få fram för den som är svenskspråkig. Bara några dagar efter sitt eget ingripande ett fick han ett nattligt telefonsamtal från en vän som behövde hjälp med att få hjälp med rätt adress till Migrationsverket.
– Han hade träffat en grupp syriska flyktingar mitt i natten. Precis som jag hade han börjat med att försöka googla fram vart de skulle. Men informationen man får är inte särskilt tydlig. Eftersom han visste att jag nyligen råkat ut för samma sak så slutade det med att han ringde mig istället, berättar han.
Cecilia Granath, pressansvarig för Centralstationens fastighetsägare Jernhusen, säger att företaget har en dialog via polisen med Migrationsverket och Malmö stad i frågan.
– Vi har hela sommaren sett hur antalet nyanlända flyktingar ökat och som resenärer tillbringar de ibland kvällar och nätter på stationen. Om det ökar mer så har vi möjlighet att hjälpa till med yta på stationen. Beroende på hur många som kommer kanske man behöver fler toaletter som exempel. Om Migrationsverket behöver så kan vi hjälpa till med lokaler och annat som behövs, säger hon.