Brevbärare larmar efter nya arbetsmetoder: ”Jag vågar inte tänka på hur det blir i sommar med en massa vikarier.” Personerna på bilderna har inget med artikeln att göra.
Bild: Tomas Oneborg/SVD/TT, Carl-Olof Zimmerman/TT (montage)
Dagens ETC
För en tid sedan införde Postnord en nygammal – och tidigare kritiserad – arbetsmetod i Stockholm. Nu varnar brevbärarna för att systemet leder till en ohållbar arbetssituation och riskerar att lamslå sommarens postgång.
– Vi har redan problem. Och med det här nya systemet blir det bara värre, säger en brevbärare.
Förra året misslyckades Postnord med att dela ut miljontals brev i tid och har därför fått bakläxa av Post- och telestyrelsen. Nu vittnar flera brevbärare som Dagens ETC har pratat med om en allt mer ansträngd arbetssituation – i företagets jakt på bättre siffror.
– Vi är helt överbelastade. Vi jobbar över för tillfället. I många fall 2-3 timmar om dagen, och det är ingen lek i det här jobbet, säger en brevbärare i Stockholm som har jobbat för företaget i många år.
Dagens ETC har pratat med flera brevbärare i Stockholmsområdet som beskriver stora problem med utdelningen. Sedan i påskas har brev lämnats kvar på kontoret, av misstag delats ut på fel adresser och på grund av tidsbrist delats ut för sent.
– Vi hinner helt enkelt inte med vårt jobb. Vi ses bara som produktionsenheter, säger en annan brevbärare.
Skälet till den stora arbetsbelastningen är enligt de anställda en nygammal arbetsmetod som Postnord kallar för ”Koncept utdelning”. Metoden har i olika utsträckning tillämpats på postkontor runt om i Sverige sedan 2014. Sedan i början av månaden tillämpas den även i Stockholm – trots att Post- och telestyrelsen redan 2016 riktade kritik mot att arbetssättet inte fungerar för utdelning i flerfamiljshus.
Slingorna har blivit längre
I grova drag handlar arbetssätet om att olika typer av post delas in i olika flöden. Maskinsorterad post för sig, och den post som brevbärarna själva sorterar för sig. Brevbärarna har fram till nu tillåtits sortera in de olika högarna tillsammans – något som Postnord nu satt stopp för. I praktiken innebär det att brevbärarna får en extra posthög att hålla reda på ute på rundorna.
– Om det här hade varit ett vettigt system – då hade vi själva velat införa det. Det finns inte en enda brevbärare som inte letar efter genvägar, säger en Stockholms-brevbärare.
I och med att brevbärarna inte längre tillåts sortera in posten själva, så är Postnords tanke att mer av brevbärarnas arbetstid kan ägnas åt faktisk utdelning. Utdelningsslingorna har alltså i samma veva gjorts längre.
– I praktiken har man flyttat en del av innejobbet till utejobb, och lägger på ännu längre rutter, sammanfattar Niklas Robertsson på Sekos Postklubb i Stockholm.
– Jag tycker att brevbäraren själv ska få välja hur man sorterar in sin post. Det är brevbäraren som har bäst kunskap om hur man mest effektivt genomför det här jobbet. Det gäller särskilt i flerfamiljshus som i Stockholm, lägger han till.
En annan brevbärare varnar för att det nya utdelningssystemet riskerar att lamslå sommarens postgång.
– Vi har redan haft problem med kvaliteten. Och med det här nya systemet blir det bara värre. Jag vågar inte tänka på hur det blir i sommar med en massa vikarier, säger han.
Stress och underbemanning
Alla brevbärare som Dagens ETC har pratat med vill vara anonyma, av rädsla för repressalier.
Så sent som i vintras hotades visselblåsaren och brevbäraren Emilia Leijon Amrén med sparken, efter att hon larmat om en arbetssituationen på Postnords kontor i Årsta i södra Stockholm. Stressen och underbemanningen hade blivit ohållbar efter att Postnord gått över till utdelning varannan dag.
– Jag hade anmält problemet internt flera gånger och kallat till möten. Chefernas respons var att det inte stämde. Att det bara var en liten klick anställda som tyckte det här, sa Emilia Leijon Amrén till Dagens ETC i vintras.
När Dagens ETC för denna artikel försökt få en kommentar från Postnord är svaret snarlikt:
– Det är inte seriöst att låta några få sätta en bild över hela vår verksamhet, säger Postnords presschef Anders Porelius.
Företaget har inte återkommit för att ytterligare kommentera såväl de anställdas upplevelser och läget på företagets postkontor som om hur man framöver ska säkerställa att posten levereras i tid.
Miljontals försenade brev
Samtidigt står det klart att Postnord tampas med en rad problem. I början av april släppte tillsynsmyndigheten Post- och Telestyrelsen, PTS, sin genomgång av postmarknaden 2022. Kritiken mot det statligt ägda bolaget är hård: Postnord håller inte måttet.
– De har ett vinstkrav att förhålla sig till och det är tydligt att det här är en konsekvens av att man balanserar lönsamhet mot kvalitet. I det här fallet har man låtit kvaliteten bli lidande, säger Emma Maraschin, chef på PTS enhet för postfrågor.
Förra året missade Postnord kravet om att 95 procent av alla brev måste vara framme på två dagar. Facit blev istället 94,7 procent.
– Man kan tycka att det är en liten miss, att det väl inte kan göra så mycket. Men då ska man komma ihåg att när man sätter ett krav på 95 procent så har man redan gett fem procents spelrum för oförutsägbara händelser, för att möjliggöra någon slags flexibilitet, säger Emma Maraschin.
Postnord hanterar mer än en miljard brev på ett år. Missen med 0,3 procentenheter betyder alltså i klartext att miljontals brev inte levererades i tid förra året.
”Måste förhålla sig till de krav som ställs”
Postnord hänvisar de dåliga siffrorna till högre sjuktal på grund av covid-19, det säkerhetspolitiska läget i Europa, att brevutdelning har blivit mer komplex och att utdelningsrutterna har blivit längre. Modern postverksamhet kräver alltså mer av brevbäraren, både vad gäller lokalkännedom och kompetens, hävdar företaget.
– Kraven är väldigt tydliga i lagstiftningen. Det finns inga undantag för att personal är sjuka eller att slingorna redan har blivit svårare att ge sig ut på. Postnord måste förhålla sig till de krav som ställs. Därför har vi förlagt Postnord att upprätta en riskanalys om hur de avser att hantera de problem som finns. Den ska de inkomma med nästa fredag, säger Emma Maraschin på PTS.
Under tiden fortsätter brevbärare i Stockholm att gå på knäna.
– Ni kommer helt enkelt inte få er post i tid, det blir försenade läkarkallelser och räkningar. Sen har man ju det som kallas arbetsmoral, så vi försöker ju få ut allt. Häromdagen hade jag tre dagars kvarligg som gjorde att jag behövde arbeta i tolv timmar för att få ut all post, säger en brevbärare.