Det behövs fler bostäder i Göteborg och det behövs inte minst billiga. Samtidigt är det dyrt att bygga nytt – ett problem att knäcka alltså. I kväll får allmänheten möjlighet att ventilera de frågorna, och andra, under ett samtal med Göteborgs stadsarkitekt Björn Siesjö. Det är Hyresgästföreningen som arrangerar ett speakers corner under parollen ”Hur blir Göteborg en stad för alla?” på Arena: Första Lång – ett evenemang som är fullbokat och har varit det sedan en tid. Björn Siesjö själv ser det som väldigt viktigt att få ett tillfälle av det här slaget för att möta stadens invånare.
Det är allvar nu. Ge ett bidrag till ETC Stödfond för att säkra utgivningen av Sveriges enda rödgröna dagstidning. Använd ETC Varuhuset eller:
Swisha: 123 508 754 9
BG: 5372-9141
– Det är dem och deras barn vi bygger staden för. Göteborgarna själva är ju dessutom experter på att bo i Göteborg. Med deras kunskap kan vi bygga den bästa staden, säger han.
Billiga lägenheter i bra lägen är viktigt för att människor ska kunna bo och röra sig i sin stad.
– Läget, och att du har en bostad, är viktigt. Det finns flera möjligheter till möten som kan leda till arbete, exempelvis, säger Björn Siesjö.
Bilnorm lever kvar
En del av det som gjort lägenheterna dyrare att bygga idag går inte att komma ifrån – sådant som har med byggstandarder och regleringar att göra, exempelvis. Men det finns ändå förändringar i byggandet som kan ge lägre kostnader. Till att börja med lever en bilnorm kvar, där parkeringsplatser ses som självklarheter och leder till att alla får vara med och betala de allt färre parkeringsplatserna. Om det förändras kan det göra skillnad, menar Björn Siesjö.
– Det är en helt galen struktur, rester av ett gammalt system där bilen sågs som en självklarhet, säger han.
En sådan förändring är ett bra exempel på något som ger effekt men ändå inte utesluter människor – var människor ställer sin bil när de inte är ute och kör med den kan lösas på andra sätt, menar Björn Siesjö.
”Robin Hood-snurra”
Nya metoder för att finansiera byggandet är också en väg framåt. Att bygga hus är dyrt och allmännyttans villkor är inte annorlunda mot andras, påpekar Björn Siesjö. Äldre lägenheter är ofta billigare men de blir inte fler. Beslutet om att bygga billigare i Frihamnen är ett sådant försök, ”en lokal Robin Hood-snurra”, som Björn Siesjö benämner det. Där kan bolagen som bygger både hyresrätter och bostadsrätter exempelvis återinvestera vinst från bostadsrätterna i bygget av hyresrätter. Stadens beslut har tvingat byggherrarna att tänka och spåna fram idéer.
– Det är inte så att man helt plötsligt kan uppfinna en grej som gör det billigare, säger Björn Siesjö.
Själv är han öpppen för tanken att låta allmännyttan öronmärka en del av sina vinster för att bygga billigare bostäder, något som idag inte är möjligt.
”Asfalt och motorvägar”
Göteborg är också en stad som präglas av bilismen. På många platser skär motorleder genom staden och tar utrymme från fotgängare och cyklister.
– Det var en väldig tillväxt i Göteborg under efterkrigstiden och då har man byggt en stad som är väldigt anpassad efter bilen. Den hamnar före andra kvaliteter som aktiviteter och plats för gående, säger Björn Siesjö.
Staden har traditionellt varit en bilbyggarstad med en stark lobby för bilproducenterna. Lobbyisterna fick i många fall sin vilja igenom och Göteborg lade sina resurser på bilarna.
– Staden satsade sina pengar på asfalt och motorvägar, säger Björn Siesjö.