Alli Klapp, forskare vid Göteborgs universitet, har forskat kring betyg de senaste tio åren. ETC ringde upp och frågade om hon tyckte att politiker borde utforma betygsforskning.
– Det är väl tveksamt. Det finns flera grundläggande problem med det här försöket. Dels så får skolorna välja själva om de vill delta i det så kallade experimentet. Det gör det svårt att uttala sig om någonting överhuvudtaget, eftersom själva urvalet är selekterat. Det är klart att skolor med lärare och skolledare som är positiva till betyg och som har högpresterande elever som gillar att få betyg hellre är med i ett sådant experiment, säger hon.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Du har forskat kring betyg på betydligt större urval, hur kommer det här försöket stå sig i jämförelse?
– Det går inte att jämföra. De studier som jag har gjort använder jag data som är nationellt representativ. De tiotusen elever är noggrant utvalda för att representera de övriga hundratusen som är en årskurs i Sverige och det är helt centralt om man vill kunna dra några som helst slutsatser av en studie. Man kommer bra kunna uttala sig om de skolor som är med i experimentet och inga andra.
Vad tycker du om att ett experiment utformas i en politisk process?
– Det är märkligt. Det här är ju forskning. Ska man utvärdera betyg i exempelvis sexan så är det forskare som ska göra detta, kanske tillsammans med Skolverket. Jag tror att det handlar om att man ville gå lite varligt fram och därför gjorde försöket frivilligt, men det blir ju totalt kontraproduktivt för syftet.
Och vad säger den riktiga betygsforskningen om tidiga betyg?
– Det finns ingenting som stödjer att det skulle öka lärandet utan tvärtom. Framför allt har det negativa konsekvenser för elever som är lågpresterande. Men även för elever som är högpresterande, så lär de sig mer och presterar bättre om betyg kommer in senare under skolgången.
– Vi vill gärna tro att morot och piska funkar, men det gör inte det. Sen är det här på gruppnivå och på individnivå kommer det allt finnas elever som sporras av betyg, men generellt så ger tidiga betyg inte önskad effekt.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.