Däremot ökade e-handelns omsättning under Black friday som enskild dag med 2,4 procent. Fredagen tog därmed hem 34 procent av veckans försäljning.
Riksbanken en faktor
Torsdagens räntebesked kan vara en förklaring, enligt Emma Lindgren från Svea Bank, som hävdar att det oförändrade ränteläget gett konsumenterna andrum och en optimal miljö för shopping.
– Att styrräntan blev oförändrad fick nog konsumenterna att slappna av lite. Sedan inträffar Black friday alltid i kombination med löning så det i kombination med Riksbankens besked drog troligtvis upp fredagens försäljningar. Räntan höjdes innan Black friday förra året och då slutade den fredagen på ett minusresultat.
Trots att svenskarna gjorde färre köp under årets Black friday spenderade de mer per order jämfört med 2022. Emma Lindgren anser att resultatet tyder på en ökad prismedvetenhet bland konsumenter.
– Undersökningar visar att hushållen har en väldigt snäv shoppingbudget inför fjärde kvartalet. Men siffrorna visar också att man planerar att spendera den just under Black week och Black friday. Folk har blivit mer strategiska i sina köp.
Förra året låg snittrabatten på 21 procent och i år hamnade den omkring 20 procent.
Förväntade sig mer
Trots den marginella skillnaden hade konsumenterna förväntat sig rabatter på närmare 37 procent, enligt Prisjakts undersökning.
– Vi vet att fjärde kvartalet är ”do or die” för många e-handlare och då har vi dessutom haft ett tufft e-handelsår bakom oss. För att överhuvudtaget kunna delta i Black friday har man behövt hålla inne på de höga rabatterna. Däremot har fler varor varit på rea som ett sätt att jämna ut.
Under fjolårets Black friday toppade produktkategorier som kaminer, elverk och resväskor.
I år domineras trendlistan i stället av sovmasker, gåvoboxar och barnskor.
– Förra året präglades av elkris och det högbevakade kriget i Ukraina. De trendande kategorierna säger mycket om vad konsumenterna är i för mindset. I år satsar folk i stället på lite billigare saker som man använder i sitt vardagsliv. Sovmasken är till exempel en relativt billig produkt med hälsofördelar.
Emma Lindgren tror att Black friday-rean kommer att sätta sina spår i den stundande julhandeln. Inför kommande år tror hon att man kan förvänta sig att fler handlar sina julklappar under perioden.
– Vi ser ett ökat intresse för julklappsshopping under Black Friday. Rean ju extremt strategiskt positionerad precis innan jul och allt fler använder tidsperioden för att handla julklappar till nedsatt pris.