Dagens ETC
Billig kollektivtrafik, trängselskatt och informationskampanjer. Det är exempel på vad som behövs för att minska bilismen när stadsplaneringen får allt mindre betydelse för hur vi tar oss fram i städerna, enligt en färsk avhandling från Handelshögskolan i Göteborg.Stina Berglund
Text
Våra resvägar till jobbet blir allt längre. På hundra år har den genomsnittliga sträckan vi reser dagligen ökat från ett par kilometer om dagen till mer än fyra mil. Samtidigt står transporter för en tredjedel av Sveriges utsläpp i dag av fossila bränslen. Stadsplanering som gör det lättare att välja rätt i vardagen framhålls ofta som det självklara sättet att skapa ett hållbart resande. Men en färsk avhandling från Handelshögskolan i Göteborg visar att det inte är tillräckligt och att det måste till andra insatser, som billigare kollektivtrafik, trängselskatt och informationskampanjer, för att ändra våra resvanor.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Stina Berglund
Text