Mea bor i Umeå där hon läser på universitetet. 2020 bestämde hon sig för att skaffa egen bil. Med hjälp av mamma, pappa och bror rekommenderades hon en begagnad Volvo V50 som familjen hittat genom en annons från Byt bil.
Bilen såldes av Henrik som än idag driver en bilfirma från en mindre tätort i Småland. Mea med familj hade kommit överens med Henrik om att träffas i Stockholm där Volvon kunde hämtas upp.
– Jag bokade tågbiljetter och planen var att han skulle åka upp till Stockholm på morgonen, berättar Mea.
Säljaren som mötte upp henne visade sig dock vara någon helt annan.
– Jag var väldigt skakis. Han stod utanför bilen med pappren i handen och ville att jag skulle skriva på. Jag skrev under och hann just fråga vilken bensin jag skulle tanka med, säger Mea.
Service för tusentals kronor
Säljaren var kort i tonen, jäktad och förklarade att en av backspeglarna var trasig. Sedan försvann han mot tågspåren.
Mea Kulla startade den nyköpta bilen och satte kurs mot Umeå. Redan i höjd med Hudiksvall började hon höra besvärande ljud. Efter att ha konsulterat sin bror i Finland bestämde hon sig för att kolla upp problemet vid en närliggande Volvo-verkstad.
Mekaniker på plats bedömde då att bilens vevhusventilation var trasig. Han skrev även ut ett papper som redogjorde för andra fel han upptäckte. Dessa fel hade Mea inte fått någon information om.
Tillbaka i Umeå började den utdragna konflikten. Enligt offerter från lokala Volvo-reparatörer skulle all service kosta uppemot 12 000 kronor. Trots flera samtal med Henrik fortsatte han svara bestämt: “3 000 är max vad jag kan stå för”.
Mea Kulla hade betalat för en bil som inte var trafiksäker, till en säljare hon aldrig hade träffat. Med stöd från familjen samt motorintresserade vänner bestämde sig Mea till slut för att skriva en anmälan till ARN.
Vann i ARN
Cirka fem månader efter att Mea hade köpt bilen och hämtat upp den i Stockholm fick hon ta del av ARN:s beslut.
– Jag vann beslutet och hade rätt till hävningen. Det var mitt syfte hela tiden.
Bilhandlaren som Mea köpte Volvon av gick däremot inte med på utslaget.
En säljare som får besked om att köp ska hävas kan fortfarande vägra att följa ARN:s rekommendation. Konsekvensen blir då att säljaren hamnar på Råd&Röns svarta lista. Trots att Henriks bilfirma står med i listan – fortsätter bolaget att sälja bilar genom sidor som Blocket och Byt bil.
– Jag tycker att det är fel att de ska ha makt. Att de kan fortsätta lura människor och tjäna pengar på det, säger Mea Kulla.
Fotnot: Vi har försökt nå Henrik, som egentligen heter något annat, för kommentarer.