– När man gör en tunnel i berg så kommer det att läcka in vatten, då finns det risk för att brunnar sinar eller att hus sätter sig. Man ska också bygga en icke-väsentlig del i lera och leran i Göteborg är känd för att vara sättningskänslig. Det gäller naturligtvis att hålla påverkan på grundvattnet i schack och veta vilken påverkan det går att tåla, så att det inte blir skador som inte går att acceptera, säger Göran Stenman, rådman vid Mark- och miljödomstolen.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Vattenvillkoren handlar bland annat om kontroller, nivåer och brunnar som på olika sätt ska säkerställa att grundvattennivån inte sjunker för mycket. De beskriver också hur många liter per minut som får läcka ut från stationernas och tunnlarnas väggar under och efter byggnationerna.
Domstolen vill också ha skarpare krav när det gäller buller och vibrationer än de som Trafikverket har angett i sin ansökan. Eftersom arbetet beräknas hålla på i åtta år och stora delar av Göteborg kommer att vara uppgrävt så, menar Göran Stenman, bör Trafikverket hålla sig till de rekommendationer som Naturvårdsverket har när det gäller buller. Rekommendationer som Trafikverket velat ha möjlighet att överskrida vissa kvällar och nätter.
– Här är det frågan om ett så långvarigt arbete, så att när det gäller kvällar och nätter så finns det ingen anledning att öppna upp för störningar, utöver det som är sedvanligt, utan att försäkra boenden en god miljö istället för att på marginalen korta byggtiden, säger Göran Stenman.
Domstolen har också skärpt kraven för vibrationer kvällstid, jämfört med de som Trafikverket efterfrågade i sin ansökan.
Trafikverket ville också att enskilda fastighetsägare själva skulle ha ansvar för att följa upp eventuella skador och att de skulle få tio år på sig, från att tunnlarna står klara, att kräva ersättning. Det var något som flera berörda fastighetsägare kritiserade under höstens förhandlingar och på den punkten gick domstolen emot Trafikverket.
– Vi har sagt tvärt om, att det är Trafikverket som ska följa alla skadeverkningar, dokumentera och rapportera in till oss. Det ska ligga på Trafikverket och inte på den enskilde fastighetsägaren, det tycker vi är fullt rimligt, säger Göran Stenman.
Trafikverket kommer att analysera domen de närmaste tre dagarna för att kunna utröna vad villkoren betyder för det planerade arbetet, exempelvis om det kan leda till förseningar och högre kostnader. Men Bo Larsson, projektchef på Trafikverket, berättar att det i stora drag blev som de väntat sig. Förutom ett stort bakslag.
– Vi är väldigt glada att vi har fått domen och att den i stort är enligt den ansökan vi gjort, men nu håller vi på och detaljanalyserar domen. Det är en sak som inte är i enlighet med vad vi ansökt om och det är verkställigheten. Den måste vi försöka hantera framöver och får avvakta steg för steg, säger han och konstaterar att det kommer att påverka tidsplanen, men i vilken omfattning är ännu oklart.
Han tycker inte att det i dagsläget ser ut som att de, utöver verkställigheten, kommer att bli några omfattande förändringar i planerna jämfört med de som myndigheten redogjort för i ansökan.