– I mediebranschen har flera stora företag startat egna interna bemanningsbolag. Det är närmast unikt att man gör på det sättet. I grunden är det samma arbetsgivare men de anställda delas upp i två bolag. Det har vi inte sett i samma utsträckning i andra branscher och kanske finns en risk att fler tar efter, säger Peter Skyhag på Svenska journalistförbundet, SJF.
Runt 450 av förbundets drygt 13 500 yrkesverksamma medlemmar är bemanningsanställa. Men andelen ökar stadigt, särskilt bland yngre journalister upp till 30-årsåldern.
– Det är företrädesvis unga som kommer in på arbetsmarknaden och får riktigt dåliga villkor, säger Peter Skyhag.
Stora löneskillnader
SJF presenterade nyligen en undersökning där bemanningsbolag på kvällstidningar, morgontidningar och större regionala tidningar granskades. Den visar att bemanningsanställda i åldrarna 20–30 år i genomsnitt har 4 000 kronor mindre än kollegor som är direkt anställda. I åldrarna 31–40 är skillnaden i genomsnitt 5 000 kronor. Ren lönedumpning och ett sätt att kringgå lagen om anställningsskydd, Las, anser SJF.
Almega medieföretagens vd Charlott Richardsson vill endast svara på Dagens ETC:s frågor via mejl. Hon tycker inte det är konstigt med löneskillnader, generellt sett.
– Vi har inte tagit del av Journalistförbundets utredning och kan därför inte uttala oss om denna. På ett generellt plan kan dock sägas att det inte är ovanligt att personer som arbetar på olika företag har olika lön, liksom att lönerna inom samma företag varierar, skriver Charlott Richardsson.
Hon menar att bemanningsbolagen behövs för att fylla luckor vid exempelvis ledigheter och att det underlättar medieföretagens administration.
Nedskärningar gynnar arbetsgivare
De senaste åren har många stora medieföretag skurit ned kraftigt och arbetslösheten bland journalister är hög. Peter Skyhag påpekar att det förmodligen bidrar till att arbetsgivarna kan pressa löner och försämra villkor via bemanningsföretag. Han tror att SJF främst kan påverka lokalt på arbetsplatserna.
– Jag tror att ett första steg är att visa att det faktiskt är stora skillnader. Sedan handlar det väldigt mycket att om att lokalt få en dialog om att det inte kan fungera som det gör. Det skapar ett A- och B-lag och det är inte bra för någon. Man sitter bredvid varandra men har olika bolagsnamn på anställningskontraktet och därmed olika villkor. Jag tror det är ohållbart för företagen i längden, säger Peter Skyhag.