Baudin: ”För första gången någonsin ska vi öka i EU-valet”
Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin (S) presenterar partiets valstrategi inför Europavalet.
Bild: Jessica Gow/TT
Dagens ETC
Trots höga opinionssiffror våndas Socialdemokraterna inför nästa år. Sedan 1995, när Sverige gick med i EU, har partiet tappat röstandelar i varje val till Europaparlamentet. Nu vill partistyrelsen vända den utvecklingen genom att peka ut Sverigedemokraterna som sin främsta fiende. Men också genom att försöka ta över en del av SD:s frågor, som veteranbilarna.
– Vi vill vara tydliga: man ska kunna ha en gammal Amazon i garaget, säger Tobias Baudin.
Det var en ödmjuk partisekreterare som presenterade Socialdemokraternas strategi inför valet till Europaparlamentet under en pressträff på Sveavägen 68. På powerpoint-presentationen pekade en graf nedåt, och illustrerade S sviktande röstandel.
– EU-val har inte varit socialdemokratins bästa gren. Långt därifrån, som ni ser, suckade Tobias Baudin.
Men nu ska det bli ändring på detta, hoppas partiet. En bärande balk i den nya valstrategin är att utnämna Sverigedemokraterna till sin huvudmotståndare. EU har aldrig varit så viktigt, enligt Tobias Baudin, som i dessa tider av ekonomisk kris, krig och klimatkatastrof. Samtidigt lägger Sverigedemokraterna ved på brasan genom att splittra och höja konfliktnivån i Europa, enligt S partisekreterare, som också anklagade SD för att tunna ut svenskarnas plånböcker.
För Socialdemokraterna är det nämligen tydligt att det är Jimmie Åkesson som styr Sverige. Därmed är han medansvarig för att högerregeringen ”sjabblade bort” flera miljarder i elstöd förra vintern, och för att den svenska ekonomin gått in i en recession.
Tunga i Bryssel
Något som talar för Socialdemokraterna, enligt Tobias Baudin, är den starka arbetarrörelsen i Sverige. Men också att man får hjälp i valkampanjen av ”några av EU:s tyngsta politiker”.
– Jag menar vårt toppnamn i det här valet, Heléne Fritzon och Johan Danielsson, förtydligade Tobias Baudin för journalisterna.
– Heléne Fritzon har varit migrationsminister och lade om migrationspolitiken i vårt land. Hon har nu under en tid styrt våra socialdemokrater i Europa och vi har verkligen, tycker jag, flyttat fram positionerna vad gäller våra olika förhandlingsmandat. På det sättet står hon för tyngd.
Ärkefiendens tillbakakaka
Hur Sverigedemokraterna kommer att besvara S strategi återstår att se. Men att extremhögern inte ogillar rollen som sossarnas nemesis visades i helgen, när partiets EU-parlamentiker Charlie Weimers lyckades anklaga S för att vara ”förbannade lögnare” i en artikel i Aftonbladet. SD:aren påstod att hans S-kollegor hurrade när energikrav för småhus nyligen slopades i förhandlingar, samtidigt som att S skulle ha stött idén när den lagtexten behandlades i parlamentet.
SD har gjort stor sak av ”renoveringsbråket”, såväl på sociala medier som i partiets propagandakanal Riks. Men enligt S är rivalerna bara ute efter att vilseleda väljare – och Aftonbladet. Det protokoll som tidningen publicerat visar inte att S-ledamöterna röstade för ”tvångsrenoveringar” av småhus. Istället gav de grönt ljus för parlamentet att inleda förhandlingar med EU:s energiministrar om byggnaders energiprestanda. Visserligen var ”tvångsrenoveringar” en del av parlamentets mandat men det försvann i förhandlingarna, vilket S alltså jublade över.
Magdas bilintresse
Men samtidigt som S målar upp Sverigedemokraterna som en fara verkar partiet inte tveka att själva ta till populism. När SD:s partidagar gick av stapeln i slutet av november tajmade Heléne Fritzon och Magdalena Andersson det med olika utspel, där de lovade att skydda veteranbilar mot ett klåfingrigt Bryssel. Detta trots att EU inte vill skrota veteranbilar, enligt förslaget som Dagens ETC tagit del av. Vi frågar Tobias Baudin om saken.
Vad jag kan se så har EU ingen avsikt att förbjuda veteranbilar. Varför är det här är en viktig fråga för er att driva? Kan vi förvänta oss mer populism från S i valrörelsen?
– Definitivt inte. Vi kommer att ta itu med frågor som är viktiga för svenska folket. Nu senast hade vi exemplet om småhusägare, där vi lyckades gå in och lösa den frågan. Det finns också en oro för veteranbilar och vi vill vara tydliga: man ska kunna ha en gammal Amazon i garaget. Exakt hur den här frågan ska tas an så att det inte finns ett hot mot veteranbilar i vårt land, det får vi återkomma till.