När skoldagen är över går många låg- och mellanstadieelever vidare till fritids. Men för barn som har en arbetslös förälder finns inte den möjligheten. Nu föreslår Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Demokraterna att kommunen ska se över vad det skulle kosta att låta dem gå på fritids på heltid eller halvtid.
Spelar viktig roll
Grundskolenämndens andra vice ordförande Bosse Parbring (MP) tycker att fritidshemmen spelar en viktig roll för barnens utveckling.
– Fritids är bra för barnens lärande. I fritids kan pedagogerna jobba med samma teman som i skolan men på ett mer lekfullt sätt, säger han.
Han ser också en risk för att barn med arbetslösa vårdnadshavare hamnar utanför gemenskapen, när de måste gå hem i stället för att följa med klasskompisarna till fritids.
– Fritids är viktigt rent socialt. Många barn går på fritids och det är tråkigt för vissa barn att behöva gå hem i stället, säger han.
Vill ta större grepp
Helene Odenjung (L) är ordförande i grundskolenämnden tycker att det kan vara en bra idé att få mer information om vad det skulle kosta. Men hon påminner om att många elever med arbetslösa föräldrar redan går på fritids eftersom det går att göra undantag. Hon säger att också politikerna är på väg att ta ett större grepp om hela fritidsverksamheten.
– Vi ska till exempel ta ställning till ett förslag om att göra om alla fritidsklubbar till fritidshem och skriva in fler elever där. Det handlar om mycket mer än vad det skulle kosta att låta barn till arbetslösa gå på fritids, vi ska se över hur vi ska organisera skoldagen, säger hon.
Måste prioritera
Förslaget om fritids till arbetslösas barn ska behandlas på grundskolenämndens möte den 24 september. Eftersom partierna som lagt förslaget har majoritet i grundskolenämnden, kommer förvaltningen troligen att få i uppdrag att ta reda på kostnaden att erbjuda fritidsplatser åt barn till arbetslösa. När politikerna fått en siffra kan de ta ställning till om det är värt att satsa på en förändring. Bosse Parbring (MP) säger att det kan bli en svår prioritering mellan att lägga pengar på skolundervisningen eller fritidshemmen.
– Om vi inte tillför mer pengar måste vi ta från något annat område inom grundskolan. Men jag tycker att det är viktigt att fritids håller en bra kvalitet och att så många som möjligt kan ta del av det.