Av dessa var det bara 175 som testades, 51 procent. Inom det två största förvaltningarna, socialförvaltningen och barn- och utbildning, är skillnaderna stora. Socialförvaltningen testade 19 procent (120 nyanställda, 23 tester) av alla nyanställda, barn- och utbildning 72 procent (130 nyanställda, 94 tester).
Varför ha en policy som inte efterlevs?
– Det här är del av en handlingsplan som kommunen arbetat med sedan 1990-talet. I grunden är det ett politiskt beslut som styr, säger kommunens HR-direktör Elisabeth Daunelius.
Men är det rimligt att ha en policy som inte följs?
– Det är en bra fråga. Jag visste faktiskt inte att det var så här, och nu när vi fått veta måste vi titta på varför det ser ut som det gör, om det beror på att cheferna inte känner till det eller om det är något annat. Det är klart vi ska ha koll på det här, säger Elisabeth Daunelius.
Kan det vara så att det är en kostnadsfråga?
– Det vet jag inte, men finns det en policy så kan vi arbetsgivare inte backa från den av den anledningen, det är upp till oss att se till att den efterlevs. Vi vill ju att våra anställda ska vara nyktra och drogfria, jag tror inte det är aktuellt att revidera policyn på grund av kostnaden, säger hon.
Skulle det inte vara rimligt att omarbeta policyn så att den åtminstone efterföljs på arbetsplatser där man arbetar med barn, ungdomar och socialt utsatta människor?
– Vi har inte policyn bara beroende på vem man möter i arbetet, utan även gentemot arbetskamrater och ur en säkerhetsaspekt. Det är lika viktigt att drogtesta alla anställda, säger Elisabeth Daunelius.
Tycker du det är okej att förvaltningarna struntar i att följa policyn?
– Vad jag tycker är okej eller inte kommer du inte att få mig att säga. Det intressanta är vad som ligger bakom de här siffrorna, och det vet jag inte i dag. Men det är värt att kolla upp.
Kommunal har många medlemmar bland Sundsvalls kommunanställda, framför allt inom socialförvaltningen. Åsa Selander, ordförande för vård- och omsorgsavdelningen i Sundsvall, är medveten om att drogtesterna inte efterföljs.
– Det stämmer. Det görs väldigt lite tester på nyanställningar.
Vet du varför?
– När det gäller socialförvaltningen tror jag det handlar mycket om att man kommer in som timvikarie, jobbar ett par år, och sedan blir anställd. Det är sällan en tjänst utannonseras. Och då känner arbetsgivaren redan till personen och anser inte att ett drogtest behövs.
Men missbruk kan väl utvecklas när som helst. Borde det inte gälla alla?
– Det kan man tycka, men till syvende och sist tror jag det handlar om pengar.
Det faktum att kommunen har en policy att alla anställda ska drogtestas innan de får jobb, vad anser ni inom Kommunal om det?
– Vi tycker det är okej. Vi vill ju inte heller ha kolleger som har problem och mår dåligt. Det är bra med tydlighet, att alla vet vad som gäller och det är ju viktigt att synliggöra eventuella problem och kunna erbjuda hjälp, säger Åsa Selander.