Lagen om valfrihet inom äldreomsorgen, LOV, infördes i Göteborg efter valet 2014, då Alliansen tillsammans med SD och Vägvalet fick majoritet i kommunfullmäktige. Frågan drog dock ut på tiden, då den rödgröna koalitionen velat fördjupa utredningarna. Det har fått alliansen att anklaga de rödgröna för att försöka försena införandet.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Nu visar färska siffror från stadsledningskontoret att bara 80 personer, motsvarande knappt en procent, av alla som får hemtjänst, valt att byta utförare till en privat.
Enligt Gisela Askne, tjänsteman som ansvarar för införandet av LOV i Göteborg, ligger det i linje med hur utvecklingen sett ut i Norrköping, som några månader innan Göteborg införde samma valfrihetssystem. Som ETC Göteborg tidigare berättat fanns det två olika synsätt på utvecklingen i Norrköping. Eva-Britt Sjöberg (KD) som styr kommunen tillsamman med L, C och S, menade att det är vanligare att nya brukare väljer privata utförare, medan de som redan har en kommunal sådan är benägna att fortsätta bruka den. Nicklas Lundström (V) menade å sin sida att det låga intresset skulle leda till att företagen som erbjuder det privata alternativet skulle dra sig ur.
Göteborgs äldrekommunalråd, Daniel Bernmar (V), säger att han tolkar siffrorna som att de äldre i kommunen är väldigt nöjda med kommunens välfärd.
– Att 99 procent väljer den kommunala hemtjänsten betyder att trots att de haft en möjlighet att välja något annat fortsätter att få sin hemtjänst från kommunen, och det känns skönt.
Han framhåller att det här är att se som ett misslyckande från den Alliansens sida.
– Det har tagit två år att införa, betytt en betydlig omfattande omstrukturering av hemtjänsten och kommer kosta 10 miljoner om året i byråkrati. Det är ett slöseri utan dess like, säger han.
Jonas Ransgård (M), menar tvärtom mot Daniel Bernmar att det inte är ett slöseri. Han menar att bara det faktum att det finns alternativ i hemtjänsten i Göteborg gör att den kommunala välfärden måste skärpa sig.
– Jag är inte förvånad över att det ser ut såhär. Det är helt nytt i Göteborg och det tar ett tag innan man är medveten om möjligheterna och det kan också finnas en osäkerhet kring hur det kommer att vara. Men det viktiga är vad möjligheten att välja gör, både med den enskildas upplevelse men också med den kommunala utförarens attityd mot brukarna.
Finns det inte en risk att företag drar sig ur om de inte har ett kundunderlag?
– En sådan risk finns alltid, men de bör ha gjort en kalkyl med en viss uthållighet och i de fall de varit verksamma i andra kommuner vet att det tar ett tag innan det sätter sig, säger Jonas Ransgård (M).