Det fick många av MTR:s lokförare att i förra veckan gå ut i vild strejk, något som lamslog trafiken i huvudstaden i tre dagar.
I måndags la ST och Seko lok, de två fack som representerar pendeltågsförarna, med stöd av arbetsmiljölagen ett så kallat skyddsstopp mot ensamarbete. Stoppet kan hävas av Arbetsmiljöverket, men gäller tills AMV har fattat beslut.
Under onsdagskvällen kom så beslutet som båda parter har väntat på i tre dagar. Skyddsstoppet hävs.
”Arbetsmiljöverket häver skyddsombudsstoppet mot ensamarbete på pendeltågen i Stockholm, eftersom vi bedömer att det inte finns tillräckliga skäl att förbjuda ensamarbete. Vår bedömning är att arbetsgivaren i nuläget har vidtagit tillräckliga åtgärder för att ensamarbete ska kunna ske på ett säkert sätt för personalen. Det innebär att arbetet att köra tåg utan tågvärdar kan återupptas igen”, skriver sektionschef Anette Wendel till Dagens ETC och fortsätter:
”Vi förstår att det finns en oro kring ensamarbete på pendeltågen. Vi på Arbetsmiljöverket kommer att följa utvecklingen framöver, med fokus på personalens arbetsmiljö. Det är viktigt att arbetsgivaren fortsatt vidtar de åtgärder som krävs för att säkerställa en god arbetsmiljö.”
Niklas Ekström, kommunikationschef på MTR, kommenterar beskedet så här:
– Vi tycker att det är bra att Arbetsmiljöverket delar vår bedömning. Vi värdesätter skyddsombudens delaktighet i den här stora förändringen, både historiskt och framåt.
Är ni lättade?
– Vi har hela tiden varit övertygade om att vår lösning innebär en trygg och säker trafik för både medarbetare och resenärer.
Skyddsombudet: ”Enormt bakslag”
– Jag är besviken men inte förvånad, säger Tomas Fröstberg, regionalt skyddsombud på fackförbundet ST.
– För personalen är det ett enormt bakslag. Vi la inte det här stoppet för att det är skoj, utan för att det fanns ett behov av det. Att Arbetsmiljöverket har gjort bedömningen att MTR har gjort det som krävs är bekymmersamt, menar han.
Beslutet går att överklaga till förvaltningsrätten, något som ST:s jurister börjar kolla på under torsdagen, enligt Tomas Fröstberg.
Vad ser ni för vägar framåt om ni inte får rätt angående skyddsstoppet?
– Om vi kopplar till de incidenter som har hänt hittills ser jag att det kan finnas arbetsuppgifter där vi kan behöva lägga punktstopp.
Även från fackligt håll är man besviken efter beskedet.
”Vi är besvikna över beslutet. Tycker det är synd att de inte tar lokförarnas oro på tillräckligt stor allvar. Att vi har en personalflykt på pendeln borde vara ett tydligt tecken på hur folk mår, likaså sjukskrivningarna som gått upp” skriver Melissa Svenhard, vice ordförande i Seko Lok Pendeln, i en kommentar till Dagens ETC.
Melissa Svenhard skriver också att oron bland förarna är stor. Och att det inte är den tekniska utvecklingen som är problemet, utan ensambemanningen och den osäkerhet det medför.
”Vi kommer inte släppa det här utan fortsätter kämpa för ett förbud mot ensambemanning i avtalsrörelsen som nu går in i sitt slutskede. Vi hoppas få ett stopp på det här innan någon stor olycka sker”