BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Förorterna knyts ihop
Den så kallade stadsbanan ingår i det slutliga förslag till målbild för framtidens kollektivtrafik i Göteborg, Mölndal och Partille som presenterades i förra veckan, efter att det första utkastet varit ute på remissrunda sedan förra våren.
Konkret innebär stadsbanan att spåren från Bergsjön och Angered i nordost knyts ihop med spåren till Frölunda och Tynnered via Skånegatan, Chalmerstunneln, Wavrinskys plats och Sahlgrenska. Vid Linnéplatsen ansluter den till den planerade förbindelsen via Stigberget till Lindholmen och vidare längs norra älvstranden.
– Då får vi en ring så man kan ta sig runt staden utan att fastna i gröten inne i centrum, säger Henrik Munck.
Tanken är att banorna utanför centrum, som redan i dag är skilda från övrig trafik och tillåter högre hastigheter, ska förses med fyra spår vid vissa stationer. På det viset kan snabblinjer införas, där tågen inte stannar vid alla stationer.
På längre sikt, bortom 2035, kan även banan längs Skånegatan komma att skiljas från övrig trafik, och det finns även förslag på en fortsättning av Chalmerstunneln under Medicinareberget till Frölundabanan.
Göra områden mer attraktiva
Henrik Munck är en av dem som drivit på för att stadsbanan ska finnas med i målbilden. Det handlar om att knyta ytterområdena närmare centrum och göra dem mer attraktiva, säger han.
– I dag tar det 25 minuter från Bergsjön till centrum, och lika lång tid från Tynnered. Det ska vi få ner till 15 minuter. Då blir de här områdena mer attraktiva på alla sätt, både för dem som redan bor där och för vem som helst som vill flytta dit i framtiden, säger Henrik Munck.
Som ordförande för stadsdelsnämnden för Västra Göteborg har han Tynnered extra mycket i åtanke. Stadsdelen har drabbats av en rad gängrelaterade mord och skjutningar på senare tid, och klassades nyligen som särskilt utsatt område av polisen.
– Vi har massor att göra där, alltifrån familjecentraler och tidigt stöd i förskola till att få folk i jobb och utbildning. Men att knyta ihop staden är en absolut avgörande pusselbit, säger Henrik Munck.
Målbilden ska inte ses som en färdig plan, utan som en idé om hur kollektivtrafiken kan utvecklas i framtiden. Innan arbetet med förverkligandet kan sätta i gång ska förslaget behandlas politiskt i regionen och de berörda kommunerna. Det sker troligtvis under hösten.